Polisen har på kort tid bötfällt två bilister vid plankorsningen som förutom böter på 3 000 kronor även riskerar att förlora körkortet.
– I den mån vi kan ska vi försöka vara där. Rödljuskörningarna är ett problem. Vi vill varken ha personskador, tillbud eller olyckor. Från polisen är vi glada för att den här frågan om bommar har kommit en bit på vägen, säger Magnus Håkansson, gruppchef, områdespolisen.
Som bilist kan du bli av med körkortet om du kör mot rött med ett motorfordon. Enskild polisman gör en bedömning om förseelsen varit ringa eller inte. Men även om polisen på plats inte tar körkortet brukar Transportstyrelsen i efterhand göra ett ingripande.
– Min bild är att Transportstyrelsen har blivit tuffare i sina bedömningar när du kör mot rött eller bryter mot stopplikten.
Vi skrev i måndags att trafiksäkerheten höjs när kommunen hyr ett bomsystem till Bergslagsbron och förbättrar skyltning och målning på Slottsvägen. Trafikoperatören Green Cargo välkomnar initiativet. Finspång är med på logistikföretagets topplista över respektlösa bilister, cyklister och gångtrafikanter. Enligt Green Cargo har närmare 350 incidenter rapporterats från aktuell plankorsning de senaste två åren.
– Jag förstår inte attityden. Tanken slår mig att man inte förstår konsekvensen av en olycka. Känslan är att det är mest folk från Finspång som passerar förbi. Som trafikant borde du förstå risken med att kollidera med ett tåg. Det är inte läge att chansa någonstans, säger Magnus Håkansson.
Han förklarar faran genom att poängtera att de som färdas i bilen har sin överkropp ungefär i samma höjd som lokets hjulset.
– En olycka slutar inte bra för någon. Hastigheten är låg på godståget, men krafterna är enorma.
Magnus Håkansson lyfter fram det goda samarbetet mellan samhällets olika aktörer – Finspångs kommun, Green Cargo, polisen, Jernbro och SSAB – och välkomnar en permanent bomsystems-lösning till våren 2024. Tillsammans har man haft en positiv samsyn och nått resultat.
Jimmy Karlsson, produktionschef hos ståltillverkaren SSAB, påpekar godståget betydelse för industrins materialförsörjning.
– 90 procent av materialet till oss kommer på järnväg. Mängden motsvarar cirka 30 lastbilar per dygn, förklarar han.