Förra året gjordes en servicemätning i 147 av Sveriges kommuner.
Resultatet visar att personalen i Finspångs kommunväxel är riktigt snabba.
Den årliga undersökningen, som mäter svarstider och kvalitén på svaren via telefon och e-post, konstaterar att Finspång är bäst i Östergötland och bland de bästa i hela landet.
– Jättekul. Det känns bra. Vi har alltid ambitionen att svara så fort som möjligt och försöka besvara så många frågor vi kan, säger Wiweka Howell.
Hon är en av de ordinarie medarbetarna i kommunväxeln tillsammans med Henrik Johansson och Helen och Anja Syvinki.
– Vi är kommunens ansikte utåt och lär nya medarbetare att invånarna är prio ett, påpekar Wiweka.
Hon tycker att det bästa med jobbet är att det är så omväxlande.
– Man vet aldrig vad som ska hända. Vi möter alla möjliga sorters ärenden, säger Henrik Johansson.
– När man lyckas lösa något ärende känns det riktigt bra, tillägger Wiweka Howell.
Telefonsamtal går genom växeln och kommunbrevlådan och dessa samtal hanteras i stor utsträckning direkt av personal i växeln, medan e-post till kommunens centrala e-postadress hanteras av registratorn Fredrik Wastesson.
– De goda värdena på servicemätningen beror i hög grad på dessa funktioners kompetens och kundfokus, kommenterar Markus Avén, verksamhetscontroller, Finspångs kommun.
Henrik och Wiweka berättar att kommunen tar emot hundratals samtal varje dag.
– Vi löser både växel- och kundtjänstärenden. Det finns planer på att vi även ska ansvara för enklare kommunala ärenden framöver, säger Henrik Johansson.
Det händer att de hamnar i hotfulla situationer.
– Vi blir utsatta för hot ibland. Men vi vet aldrig den bakomliggande situationen till varför personer agerar som de gör, säger Henrik.
– Vi tar det inte personligt när det händer, understryker Wiweka.
Alla former av hot mot anställda inom Finspångs kommun polisanmäls.
När alla intryck som svarstider, hälsningsfraser, expedieringstid, bemötande, tillgänglighet och kvalitet, vägts ihop i serviceundersökningen, hamnar Finspångs kommun på 48:e plats, vilket är en god bit över medelkommunen.
96 procent av e-posten besvaras inom två dygn.
E-postfrågor till kommunens centrala adress besvaras till 96 procent inom två dygn. Snittet för andra kommuner ligger på 89 procent. Genomsnittstiden för samtliga kommuner var fem timmar, medan Finspång svarade i snitt efter två timmar. Kvalitén i e-postsvaren låg högre än genomsnittet.