Under vecka 36 var ett körfält på riksväg 51 avstängt förbi det aktuella arbetsområdet. Trafiken reglerades då med hjälp av trafiksignal.
– Ett av våra kriterier för var kamerorna hamnar är att medelhastigheten på sträckan överstiger plus fem kilometer i timmen. Det är ganska fort. En del kör saktare, andra håller hastigheten medan några också kör för fort, säger Eva Lundberg, expert, Trafikverket.
Förslag på önskemål om var nya fartkameror kan placeras ut över länet lämnas på regional nivå.
– Förutom en högre medelhastighet med fem kilometer över skyltens hastighet ska det passera cirka 3 000 fordon i snitt per dygn i trafikflödet över hela året. Men vägen får inte ha mitträcke eftersom det räknas som säkra vägar utvecklar hon.
När kamerorna utanför Ljusfallshammar kan tas i bruk är oklart, men installationen kan dröja till 2024 eller 2025.
Trafikverket hanterar kontinuerligt cirka 500 ärenden med trafikkameror. Från beslut till projektering och installation kan det ta ett par år, förklarar Eva Lundberg.
– Vi behöver bland annat få fram el till kamerorna och det kan dröja jättelänge. Det blir kameror utanför Ljusfallshammar men vi vet inte när. Vi brukar meddela ungefär två veckor förväg. Då är det spänningssatt och beställda kameror kan monteras.
Kamerorna mäter fordonets hastighet med hjälp av radar och fotograferar bara när någon kör fortare än vad som är tillåtet på vägen. Vid årsskiftet 2022/2023 fanns det uppskattningsvis 2 400 fartkameror på statliga vägar.