Under kommunstyrelsens sammanträde den 18 september klubbades förslaget att utöka skyddet vid fyra av industrispårets plankorsningar. Detta efter en lång rad tillbud och olyckor.
– Framförallt är Slottsvägen svår, där är järnvägen precis mitt i infarten till Siemens huvudentré där bilisterna har fokus på rondellen, säger kommunalrådet Mats Annerfeldt (S).
Korsningen på Bergslagsvägen är den med flest rapporterade incidenter, varför man satte upp temporära bommar för drygt ett år sedan.
– Sedan är det ju skolvägar borta vid Norrmalmsvägen, och Bergslagsvägen är också trafikerad av mycket barn, så det behöver vara tydligt, säger utbildningsrådet Mikael Wallin (L).
Med Kanalgatan inräknad blir det fyra plankorsningar som nu ska utrustas med bommar. När är svårt att säga, uppdraget ska nu ut på upphandling.
– Det var ingen tvekan att ta beslutet, sedan är det ju alltid en kostnadsfråga, säger Mikael Wallin.
Vad kostnaden kan landa på vill de dock inte säga.
– Det finns en tendens att om man nämner för mycket om kostnader i dokumenten så hamnar anbuden lustigt nog på den summan, säger Mats Annerfeldt.
Att det rör sig om en betydande summa kan de tillstå.
– Det är specialgrejer, det kostar pengar, säger Mats Annerfeldt.
– Det blir en lägre kostnad för permanenta bommar på fyra ställen än vad vi betalar i hyra för den temporära på Bergslagsvägen, säger han.
Oppositionen yrkade på att sätta bom enbart på Bergslagsvägen och sedan utvärdera om samma lösning passar för de övriga tre korsningarna.
– Men vi tänker att en bom har vi haft, så den utvärderingen kan vi redan göra, säger Mats Annerfeldt.