Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska järnvägskorsningarna i Finspång bli säkrare

Efter oräkneliga incidenter höjs nu säkerheten vid flera plankorsningar. "Det var ingen tvekan att ta beslutet", säger Mikael Wallin (L).

Plankorsningarna över Bergslagsvägen, Slottsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan blir snart utökade med bommar. Det har kommunstyret i Finspång beslutat. På bilden Mikael Wallin (L) och kommunalrådet Mats Annerfeldt (S).

Plankorsningarna över Bergslagsvägen, Slottsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan blir snart utökade med bommar. Det har kommunstyret i Finspång beslutat. På bilden Mikael Wallin (L) och kommunalrådet Mats Annerfeldt (S).

Foto: Jenny Borg

Finspång2024-09-23 01:00

Nyheten i korthet

  • Finspångs kommun beslutar att höja säkerheten vid fyra järnvägskorsningar på grund av flera incidenter.
  • Korsningarna vid Slottsvägen, Bergslagsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan ska utrustas med bommar.
  • Beslutet ska nu gå ut på upphandling och det är ännu oklart när säkerhetsförbättringarna kommer att genomföras.

Under kommunstyrelsens sammanträde den 18 september klubbades förslaget att utöka skyddet vid fyra av industrispårets plankorsningar. Detta efter en lång rad tillbud och olyckor.

– Framförallt är Slottsvägen svår, där är järnvägen precis mitt i infarten till Siemens huvudentré där bilisterna har fokus på rondellen, säger kommunalrådet Mats Annerfeldt (S).

Korsningen på Bergslagsvägen är den med flest rapporterade incidenter, varför man satte upp temporära bommar för drygt ett år sedan.

– Sedan är det ju skolvägar borta vid Norrmalmsvägen, och Bergslagsvägen är också trafikerad av mycket barn, så det behöver vara tydligt, säger utbildningsrådet Mikael Wallin (L).

undefined
På Bergslagsvägen sitter tillfälliga bommar som kommunen hyr in, snart ersätts de med permanenta sådana.

Med Kanalgatan inräknad blir det fyra plankorsningar som nu ska utrustas med bommar. När är svårt att säga, uppdraget ska nu ut på upphandling.

– Det var ingen tvekan att ta beslutet, sedan är det ju alltid en kostnadsfråga, säger Mikael Wallin.

Vad kostnaden kan landa på vill de dock inte säga.

– Det finns en tendens att om man nämner för mycket om kostnader i dokumenten så hamnar anbuden lustigt nog på den summan, säger Mats Annerfeldt.

undefined
Utbildningsrådet Mikael Wallin (L) nämner att de tilltänkta bommarna är längre än den befintliga och kan därför räcka till att blockera cykelvägarna. Kommunalrådet Mats Annerfeldt (S) tror att vissa trafikanter ignorerar de befintliga ljud- och ljussignalerna då de underskattar det tunga, men långsamma industritåget

Att det rör sig om en betydande summa kan de tillstå.

– Det är specialgrejer, det kostar pengar, säger Mats Annerfeldt.

– Det blir en lägre kostnad för permanenta bommar på fyra ställen än vad vi betalar i hyra för den temporära på Bergslagsvägen, säger han.

Oppositionen yrkade på att sätta bom enbart på Bergslagsvägen och sedan utvärdera om samma lösning passar för de övriga tre korsningarna.

– Men vi tänker att en bom har vi haft, så den utvärderingen kan vi redan göra, säger Mats Annerfeldt. 

undefined
Kommunalrådet Mats Annerfeldt (S) menar att korsningen på är Slottsvägen är särskilt svår, där är järnvägen mitt i infarten till Siemens huvudentré och bilisterna har fokus på rondellen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!