Här är gänget som hjälper behövande

En fåtölj till en ensamstående mamma, nya köksmöbler till en familj eller vinterkläder till en pojke som inte några hade. Möt några i gänget bakom "Solidaritetsnätverket hjälpsamma finspångare", som hjälper behövande oavsett vilka de är.

Grethel Forsberg, Maud Karlsson, Malin Lundberg, Ylva Gunnarsson, Margareta Bengtsson och Maria Lyshöj.

Grethel Forsberg, Maud Karlsson, Malin Lundberg, Ylva Gunnarsson, Margareta Bengtsson och Maria Lyshöj.

Foto: Ida Larsson

Finspång2019-02-21 21:30

De skickar ut förfrågan på sociala medier: "Fyra barn behöver säng att sova i. Lägenheten är liten så de behöver samsas i en våningssäng, gärna med bredare nedersäng". Avsändaren är Solidaritetsnätverket hjälpsamma finspångare.

– Jag skriver alltid om människorna. Det är så lätt att strunta i det om det bara står att någon söker en säng - men får man reda på lite om personen bakom så förstår man att det även där är en människa och då är det lättare att hjälpa, säger Maud Karlsson, en i gänget bakom nätverket.

Det var också av medkänslan för "människorna bakom" som är anledningen till att gruppen existerar.

– Upprinnelsen var att det 2014 kom väldigt många EU-migranter till Finspång. Det var jag och en till som förstod att det antagligen fanns fler som ville göra något så vi hade ett möte och det kom ungefär 25 personer som var intresserade, säger Grethel Forsberg.

– Ja, det var nog väldigt många finspångare som hade ont i magen då på hösten och funderade på vad som skulle hända med människorna utanför affären när det blev kallt, säger Maud Karlsson.

Hon är fritidspolitiker i Vänsterpartiet och berättar att hon såg att det behövdes en samordning av hjälpen.

– Vi i vänstern åkte ut med klädpaket, men det gjorde också andra och det kändes så dumt att inte organisera sig. Det spelar ju ingen roll om jag är vänsterpartist och någon annan tillhör kyrkan. Vi har samma intresse och det är att ta hand om människor.

Efter det första informationsmötet hösten 2014 funderade man på hur hjälpverksamheten skulle se ut. Första insatsen blev en loppis dit finspångare fick skänka saker. Vinsten blev en "grundpott" för nätverket och de saker som fanns kvar när loppisen var över fick vem som helt i behov plocka med sig.

– Vi fick ett samtal 2015 där de frågade om vi hade något att skänka. Vi är väldigt tydliga mot våra kunder att det som inte säljs rensas ut efter ett tag och skänks vidare. Oftast brukar det bli andra länder men nu skänkte vi några säckar med kläder som inte blivit sålda, säger Malin Lundberg, ansvarig för Hans och Greta i Finspång.

Samarbetet med Hans och Greta har utvecklats under åren. Idag har nätverket bland annat ett konto på butiken.

– Det handlar inte om att vi skänker kläder som vi får in från våra kunder. Men man kan själv välja att skänka överskottet från sin egen försäljning till kontot. Sedan kan någon i nätverket skicka personer som är i nöd och som då kan få debitera kontot för till exempel en vinterjacka eller ett par skor, säger Malin Lundberg.

Hur vet ni att de här människorna som söker hjälp via er verkligen är i behov av hjälp då?

– Det här är så små saker, det handlar inte om att man får en helt ny klädkollektion. Det skulle inte vara värt att utnyttja systemet för någon, säger Malin Lundberg.

– Nej, och det är väldigt viktigt att påpeka att det handlar om punktinsatser. Det är inte så att man får hjälp från oss månad efter månad, säger Ylva Gunnarsson.

– Och vi frågar också alltid om de har sökt hjälp via socialtjänsten. De vi hjälper är sådana som har hamnat utanför skyddsnätet. Nu handlar det inte heller längre om EU-migranter utan det kan vara vem som helst. Och det är så häftigt att det kan gå så snabbt. Skickar jag ut en förfrågan på Facebook om något så kan det vara löst på bara en timme, säger Maud Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om