Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här är gamla järnvägsbron i Finspång

Det vill säga den som revs redan på 1920-talet.

Gamla järnvägsbron över Skuten år 1907.
Bilden ingår i Eric Larsons fotosamling som förvaras i kommunarkivet.

Gamla järnvägsbron över Skuten år 1907. Bilden ingår i Eric Larsons fotosamling som förvaras i kommunarkivet.

Foto: Okänd

Finspång2021-03-02 14:00

Den här gamla järnvägsbron i centrala Finspång revs i början av 1920-talet.

Men det finns en hel del bilder bevarade, som man kan hitta på internet i Finspångs kommuns mediaportal, som är tillgänglig för allmänheten.

Därifrån hittar vi dagens bilder, där man kan se bron, när den sträcksig ut över Skuten. 

Den här bron byggdes redan 1875 och fanns alltså kvar till början av 1920-talet, för att ge plats åt den gamla Bergslagsbron som ska ha stått klar 1921.

Den Bergslagsbron fick stå kvar till 1966, då Bergslagsbron som vi känner till idag, stod färdigbyggd.

Den ökande bilismen och en kraftig ökning av transporter på väg, medförde sedan att det under 1960-talet blev alltmer ohållbart att ha genomfartstrafik i centrala Finspång. 

Därför byggdes Skutenbron som invigdes 1985.

Men tillbaka till den gamla järnvägsbron igen, som ses på dagens bilder:

Den byggdes av brukspatron Carl Ekman omkring 1875 till järnvägstrafiken mellan Lotorp och Finspång. 

Redan tidigare, 1855, byggde han Lotorpsbanan, som då var en hästbana, där vagnarna alltså drogs av hästar.

Men omkring 1875 revs hästbanan och ett nytt spår med järnvägsstandard byggdes.

Till Lotorp transporterades mest malm och tackjärn och i motsatt riktning kördes manufakturjärn, stångjärn, trävaror och livsmedel. 

Någon persontrafik förekom inte på Lotorpsbanan, men ortsbefolkningen fick följa med godstågen, om det fanns utrymme för detta.

Dessutom anordnade bruksledningen någon söndag lustresor för allmänheten på Lotorpsbanan och då följde musikanter med, för att höja stämningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!