Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han är trött – på att prylar går sönder

Förr var det en självklarhet att man lagade sina grejer, till exempel TV och radio. Det händer knappt idag.

En hel del agas trots allt i verkstaden. Kan Örjan Fritiofsson hitta delar till laddaggregatet sparar han cirka 20 000 kronor åt kunden.

En hel del agas trots allt i verkstaden. Kan Örjan Fritiofsson hitta delar till laddaggregatet sparar han cirka 20 000 kronor åt kunden.

Foto: Börje Gavér

Finspång2018-08-28 18:00

En som reagerat mot den här slit-och-slängmentaliteten är Örjan Fritiofsson vid Stig Perssons Radio och TV på Stora Allén.

Där har affären legat sedan starten 1968 och kan alltså fira 50 år. Örjan Fritiofsson kom dit 1981 på deltid, samtidigt som han pluggade. 1990 tog han över.

Hans många år inom branschen gör att han kan se förändringarna.

– På 1980-talet lagade vi det mesta och slängde kanske fem procent. Idag slänger vi 80 procent, säger han och visar ett rum där det står flera TV-apparater och andra teknikprylar som ska till soptippens elektronikavdelning.

Grunden till problemet ligger dels i sättet som apparaterna tillverkas, de är svåra eller omöjliga att laga. Dels på att det inte finns reservdelar.

– Förr var det kutym att leverantörerna skulle ha reservdelar i tio år. Det kunde ta fem minuter att beställa en ny. Så är det inte idag.

Leverantörerna har i stort sett inga delar utan Örjan får jaga hos externa leverantörer, ett tidsödande jobb.

På ett vis är det här bra för Örjan Fritiofsson. Han får ju sälja nytt.

– Men jag skulle minst lika gärna laga sakerna åt mina kunder.

Med datorer, främst stationära, är det annorlunda. Där går det att hitta reservdelar och laga.

– TV-apparaterna skulle kunna vara uppbyggda på samma sätt, säger han.

Men allra värst är mobiltelefonerna.

– Åtta av tio mobiler vi slänger är inte trasiga. Felet är att internminnet inte räcker till vid uppdateringar och när bankerna uppdaterar sina appar.

Han berättar om en mobiltelefon som bara var tio månader gammal, men inte gick att uppdatera. Kunden fick lov att köpa ny. Den "gamla" hamnade i en av lådorna där den trängs med massor av olycksbröder/systrar.

– Det är inte rätt att det ska vara så, säger Örjan Fritiofsson.

Hans syn på slit-och-slängmentaliteten inom elektronikområdet har uppmärksammats även inom branschen. Svenska elektrikerförbundets tidning Elektrikern skriver om honom i senaste numret och redan 2009 uppmärksammade branschtidningen Rateko hans åsikter. Och för branschen är det ett problem.

– Jag såg att Elektrikerförbundet nu bara har 44 TV-tekniker anslutna. De behövs inte längre.

När vi lämnar verkstaden håller Örjan Fritiofsson på med ett laddaggregat till en skylift. Han har hittat en av två trasiga komponenter. Nu söker han den andra. Om han hittar den eller inte är en fråga om 700 kronor i reparationskostnader eller 20 000 kronor för ett nytt aggregat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om