Även om skolan är öppen för eleverna är den stängd för besökare på grund av pandemin. På behörigt avstånd fick vi träffa lärarna Pia Hedman och Ulrika Runesson, utanför Grosvadsskolan.
Tillsammans med Nyhemskolan, klass F till 6, är Grosvadsskolans högstadie med i projektet Samverkan för bästa skola. Ett projekt på tre år som ska förbättra skolans totala resultat. Tillsammans med Skolverket och forskare ska man hitta konkreta metoder, arbetssätt och identifiera de utvecklingsbehov som behövs. Hittills har 100 skolor varit med tidigare.
– Jag kommer från en skola som jobbat med det här projektet, så jag vet vad det kan leda till. Därför är jag jättepositiv till det här, säger Pia Hedman och fortsätter:
– Det som är det allra viktigaste med det här projektet är att vi gör allt det här tillsammans. All personal. Det är inte bara en ledningsfråga eller inte bara en fråga som ska drivas av lärare. Utan det här är något vi måste göra gemensamt för att det ska bli bra.
Skolorna är de första som varit med i projektet från Finspång, som också involverar huvudmannen Finspångs kommun. I Lärarförbundets senaste enkät bland medlemmarna sjönk Finspång 49 placeringar, från 132 till 183 av 290 kommuner i landet.
Om Finspång har högre snitt i landet när det gäller antal godkända elever i grundskolan, är meritvärdet sämre i årskurs 9. Färre elever än genomsnitt i landet har höga betyg när de går ut grundskolan.
Något varken Ulrika eller Pia känner igen sig i.
– Det kan vara jättesvårt. Men jag känner inte att det är svårt att få dem att sticka ut på ett positivt sätt. Det är applåder ifall någon löser något extra krångligt. Jag har bara de klasser jag har. Det största problemet är inte att de duktiga eleverna inte får stimulans. Det är att få alla med på tåget och höja meritvärdet för alla ett snäpp, säger Pia Hedman.
Ulrika Runesson fyller i:
– Jag upplever inte på något sätt att någon stoppas, eller hämmas. Ett av våra utvecklingsområden är att vi i högre grad ska sträva efter att erbjuda elever möjligheter att maxa sina resultat.
Hon poängterar att man bara är på år två av tre. I en process som inte ska heller stanna av efter genomförandet.
– Det som är bra med det här projektet är att vi själva ska komma fram till hur vi ska förändra arbetet, sedan har vi stöttning på vägen, säger Ulrika Runesson.