"Grundskolebetyg inget bra mått"
Samtidigt som Magnus Schenström, vd på Curt Nicolingymnasiet, sitter med i yrkesutbildningsdelegationen, försöker han skapa fler möjligheter för skolan att ta in elever efter intresse - inte betyg.
Redan nu använder sig skolan av så kallad frikvot vid intagningen.
Det betyder att ett antal gymnasieplatser reserveras för intagning på fri kvot. Du kan ansöka om att bli intagen inom ramen för fri kvot. Ett begränsat antal frikvotplatser avsätts för dem som på grund av särskilda omständigheter bör ges företräde framför de övriga sökande, eller kommer från skolor vilkas betyg inte utan vidare kan jämföras med betygen från grundskolan.
- Vi har möjlighet att ta in cirka tio elever på den fria kvoten, men vi skulle vilja att den delen var större, säger Magnus Schenström.
Intresse och talang
Det viktigaste när man söker en utbildning är intresset och sedan är det självklart en fördel att ha talang.
Men att du lyckats bra på skriftliga prov säger inte mycket om den komplexa människa varje elev är.
Genast infinner sig då frågan om inte många kommer att säga att med det systemet kan eleverna lika gärna strunta i att plugga eftersom de ändå kommer in på den utbildning de väljer.
- Har du någonsin träffat en människa som verkligen vill misslyckas? Alla vill vi lyckas och få möjligheter att göra vårt bästa, men det kan hända saker i livet som gör att vi under just vår tid på högstadiet inte klarar av att hantera skolan så att vi får de betyg som krävs, säger Magnus Schenström.
Istället önskar han att man kan forma ett intervjuinstrument så att det så tydligt som möjligt framgår vem som faktiskt kommer att passa i skolan och senare inom industrin.
- Betyg ger ingen lustfylld lärdom och vi vill att vår utbildning ska vara sån att man känner att det är kul och utvecklande, säger Magnus Schenström.
Curt Nicolingymnasiet gör så redan nu att man under en dag träffar de sökande och där ingår en längre intervju. Men än så länge är det betygen som styr till störst del. 35 av de 45 antagna, av 65 förstahandssökande, togs in på betyg.
<B>Nya gymnasiet</B>
Elva steg för utveckling av gymnasieskolan som ska börja gälla från och med höstterminen 07
1. Ämnesbetyg ersätter dagens kursbetyg. En återgång till hur det var tidigare.
2. En gymnasieexamen införs som ett kvitto på att eleven fullföljt utbildningen och nått dess mål.
3. Gymnasiearbete stärker helhetssynen i utbildningen och ersätter dagen projektarbete.
4. Ökad kvalitet på det individuella programmet som strävar mot att alla ungdomar fullföljer en gymnasieutbildning.
5. Frisök ger eleverna ökad valfrihet och stimulerar regional samverkan genom att eleven kan söka program i andra kommuner även om dessa finns i hemkommunen.
6. Historia blir nytt kärnämne.
7. Förstärkt kvalitet på yrkesutbildningarna i gymnasieskolan. Elever som väljer yrkesutbildning ska ha minst 15 veckors arbetsplatsförlagd utbildning.
8. En modern lärlingsutbildning förnyar yrkesutbildningen.
9. Kärnämnen bör präglas av utbildningens inriktning. Exempelvis kan tillämpningen av matematik skilja sig mellan industriprogrammet och naturvetenskapligt program.
10. Större kurser för sammanhang och fördjupning. Inga kurser ska omfatta mindre än 100 gymnasiepoäng.
11. Lokala kurser måste kvalitetssäkras av skolverket för att göras likvärdiga för eleverna i hela landet.
Källa: www.regeringen.se
Elva steg för utveckling av gymnasieskolan som ska börja gälla från och med höstterminen 07
1. Ämnesbetyg ersätter dagens kursbetyg. En återgång till hur det var tidigare.
2. En gymnasieexamen införs som ett kvitto på att eleven fullföljt utbildningen och nått dess mål.
3. Gymnasiearbete stärker helhetssynen i utbildningen och ersätter dagen projektarbete.
4. Ökad kvalitet på det individuella programmet som strävar mot att alla ungdomar fullföljer en gymnasieutbildning.
5. Frisök ger eleverna ökad valfrihet och stimulerar regional samverkan genom att eleven kan söka program i andra kommuner även om dessa finns i hemkommunen.
6. Historia blir nytt kärnämne.
7. Förstärkt kvalitet på yrkesutbildningarna i gymnasieskolan. Elever som väljer yrkesutbildning ska ha minst 15 veckors arbetsplatsförlagd utbildning.
8. En modern lärlingsutbildning förnyar yrkesutbildningen.
9. Kärnämnen bör präglas av utbildningens inriktning. Exempelvis kan tillämpningen av matematik skilja sig mellan industriprogrammet och naturvetenskapligt program.
10. Större kurser för sammanhang och fördjupning. Inga kurser ska omfatta mindre än 100 gymnasiepoäng.
11. Lokala kurser måste kvalitetssäkras av skolverket för att göras likvärdiga för eleverna i hela landet.
Källa: www.regeringen.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!