Grosvads nya rektorer
Åke Liljedahl och Marika Andersson heter Grosvads rektorsområdes nya rektorer. Tillsammans ska de hitta rätt i den nya organisationen.
Kompletterar och stöttar varandra. De nya rektorerna på Grosvadsskolan, Marika Andersson och Åke Liljedahl har funnit ett jättestort stöd i Birgit Johansson (i mitten) som är skolans administratör. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto: Fotograf saknas!
- Jag kände att det var dags för nya utmaningar och eftersom jag varit med från början sedan Kunskapsskolan startade i Norrköping och märkt att jag tycker om det här med organisations- och ledarfrågor så sökte jag en rektorstjänst här i Finspång, säger Marika Andersson.
Tidigare har hon jobbat som lärare och lett sitt arbetslag. Så småningom kommer hon att läsa en rektorsutbildning parallellt med rektorsjobbet.
Inte längre ensamvarg
Åke Liljedahl var tidigare rektor på Storängsskolan, men i och med att den skolan i fortsättningen kommer att vara en skola utan elever i klass 6-9 så valde Åke att söka sig till Grosvad.
- Jag är mest inriktad på de äldre eleverna och det är också där mitt huvudansvar kommer att ligga på Grosvad. Marika kommer att ansvara för de yngre eleverna och förskolebarnen, säger Åke.
Fungerar bra
Åke betraktade tidigare sig själv som en ensamvarg och trivdes med det, men både han och Marika är övertygade om att de kommer att funka bra ihop.
- Jag tror att det kommer att gå jättebra och jag föredrar att jobba tillsammans med andra, säger Marika.
- Förhoppningen är att vi både ska komplettera varandra och stötta varandra, säger Åke.
Och skulle inte det räcka så känner båda att de har ett starkt stöd i Birgit Johansson som är administratör.
Det är till henne de går för att få veta svaret på sina frågor. Och till de andra pedagogerna på skolan.
För att få veta vad de anställda har för förväntningar och förhoppningar på det nya ledarskapet har de bett att alla ska lämna in tre "förväntningar".
- Vi har inte fått in allas än men många skriver att en rak och tydlig kommunikation är väldigt viktigt, säger Åke Liljedahl.
Mer verkstad
De tror att det kommer att ta åtminstone en termin att sätta sig in i sina nya arbeten och så småningom har de en del idéer som de brinner för. Marika som kommer från en friskola ser många bra bitar därifrån som hon vill ta med sig.
- Men jag har jobbat i den kommunala skolan tidigare också och såg att det fanns bra saker där med, fast tydligare ramar och ett gemensamt arbetssätt åtminstone för alla inom samma arbetslag skulle jag vilja se mer av, säger Marika Andersson.
Åke pratar om att se varje barn, varje elev som en individ. Men han nöjer sig nog inte med bara prat.
- Jag vill att det ska genomföras också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!