Mats Larsson tar emot på den nuvarande adressen, Jonas Wenströms väg. Vid ett långt väggbord står kollegan Jens Wikström och paketerar mobilskal som ska levereras. Ja, för det är mobiltillbehör med fokus på företag och skolor, som Mats Larsson valt att satsa på i sitt företag Caseon.
Men hans nätföretagande började inte i den branschen direkt. Det inleddes lite trevande, när han var 15 år
– Jag köpte in tidningar och loppisgrejer och sålde på tradera. Det gick rätt bra, jag drygade ut min månadspeng, säger han med ett skratt.
Fem år senare blev det lite mer på allvar. Då gick han in som delägare i en restaurang där han hade jobbat.
– Det var tyvärr inte lyckat, men jag lärde mig mycket av misstagen, konstaterar han.
Vändpunkten kom att bli ett mejl där ett mobilskal salufördes. Det hade sålts i 800 exemplar på bara 24 timmar.
– Men det var både fult och dyrt. Då föddes min tanke att sälja både snyggare och billigare skal. Jag hörde av mig till en grossist i Asien. Eftersom det var svårt att få leverans på bara några enstaka skal sade jag att jag jobbade för en koncern och ville ha provexemplar. Och det funkade, tillägger han.
Men starten började lite knackigt med dålig omsättning. För att inte chansa, började Mats att spana in produkter som gick väldigt bra på marknaden och köpte sedan in dem från grossister. Då tog det fart.
På några år gick omsättningen från 30 000 kronor till tre miljoner kronor.
– Min fästmö är redovisningskonsult och tar hand om ekonomin, hon gör det jättebra, konstaterar Mats och ser nöjd ut.
För att lyckas med näthandeln, gäller det, enligt Mats, att inte satsa på prylar som är dagsländor. Då står man med ett lager utan efterfrågan. Bra kundservice är också a och o.
– Den extra tid man lägger ner för att hjälpa en kund som första gången ska göra ett köp online får man igen nästan direkt. Kunden återkommer, säger han.
Nu väntar ett nytt kapitel för Caseon. De nuvarande lokalerna är urvuxna för länge sedan och en flytt kommer att ske. Men inte från Finspång. Här finns utrymme för expansion. Och planerna är långt framskridna.
– Vi kommer att satsa på butiker på ett nytt sätt, erbjuda produkter som är anpassade för varje enskild sådan. Den kan handla om ställ i matchande butiksfärger, säger han.
Målet är att nå ut i Europa och femårsplanen är klar:
– Då tror jag att jag driver en grossistfirma, har två delägare och fem, sex anställda.