Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Från fårskinn till virtual reality

Ett utbud av fårskinn, honung, marsipan och en möjlighet att ta klivet in i virtual realityvärlden. Det bjöds på en variationsrik påskmarknad i centrum.

VR. Kristian Gatz, Login IT, lät marknadsbesökarna testa Virtual reality (VR), under hela marknadsdagen.

VR. Kristian Gatz, Login IT, lät marknadsbesökarna testa Virtual reality (VR), under hela marknadsdagen.

Foto: Mikael Grip

FINSPÅNG2018-03-29 14:42

Skärtorsdagens påskmarknad lockade en hel del besökare till Kristallen. Vid entrén stod Kerstin Karlsson från Sätersborgs fårskinn och sålde produkter från hennes sons, Jonas Karlssons, företag.

– Vi har bland annat fårskinn, kuddar och boahalsdukar. Min son har en ekologisk gård med 350 får. Vi har naturprodukter som är varma och sköna, säger Kerstin Karlsson.

Gunilla Yltin var en av marknadsbesökarna.

– Jag skulle jättegärna vilja köpa ett fårskinn och ha i min fåtölj plus en kudde i soffan. Jag får fundera på om det blir ett köp, säger hon.

Maria Mossberg från Sjöfallets honung och musteri i Grytgöl tyckte att det var ett bra flöde av marknadsbesökare.

– Min honung växer i skog- och ängsmarker, är lokalproducerad och hanteras varsamt.

Hon sålde till exempel högsommar- och sensommarhonung.

– Det blir olika smaker. Det är väldigt skillnad på årstiderna. Ljusare och mildare på våren, mörkare och mer smakrikt på hösten, säger Maria Mossberg.

Elever från Fria Läroverken i Norrköping gjorde marsipan.

– Vi samlar in pengar till en resa eller studentflaket, berättar Viktor Breström.

Med Kristian Gatz från Login ITs hjälp kunde besökarna ta klivet in i virtual realityvärlden (VR).

– Folk som aldrig har provat får testa under hela marknadsdagen, säger han.

Centrumbutikerna uppskattar satsningen på en påskmarknad.

– Kul att vi kan dra igång någonting tillsammans med butikerna, konstaterar Tommy Sandberg, butikschef för Ica Nära Cityhallen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om