Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framgångsrika elever gör succé med lördagsleveranser

Elevföretaget UF Frullebulle går som tåget. Affärsidén bygger på att frukostsugna Finspångsbor får morgonfrallorna levererade till dörren på lördagsmorgnar. "Vi har runt 40 beställningar i veckan", säger Lovisa Bengtsson, kommunikatör i bolaget.

William Willner från UF Frullebulle lastar bagageutrymmet med brödpåsar. Den här lördagen blev det 42 stycken som skulle till olika adresser runt om i Finspång.

William Willner från UF Frullebulle lastar bagageutrymmet med brödpåsar. Den här lördagen blev det 42 stycken som skulle till olika adresser runt om i Finspång.

Foto: Privat

Finspång2023-02-16 05:00
undefined
Lovisa Bengtsson, William Willner och Amanda Johansson, UF Frullebulle, kollar veckans beställningar innan lördagens körschema spikas.

Förutom Lovisa ingår Amanda Johansson och William Willner i gruppen, alla från ekonomiprogrammet (Ek-20) på Bergska gymnasiet i Finspång.

– Vi delade på startkapitalet på 600 kronor. Bränslekostnaderna ökar, men det reder vi ut tillsammans, säger William Willner.

Lördagsrutterna följer ett rullande schema där brödpåsarna först packas på Coops Bageri. Dunderbacken och Hårstorp blir första stoppen innan de betar av de andra områdena. Det är bra snurr på affärerna. Bolaget ligger plus 13 000 kronor på kontot.

– Ekonomiska målet är uppnått. Det känns bra med tanke på att vi startade i november, berättar Amanda Johansson.

undefined
William Willner från UF Frullebulle lastar bagageutrymmet med brödpåsar. Den här lördagen blev det 42 stycken som skulle till olika adresser runt om i Finspång.

Amanda sitter med ekonomiansvaret. Hon bokför, budgeterar och håller koll på intäkter och kostnader inför årsredovisningen i vår. William sköter marknadsföringen, sonderar alla kanaler för att på bästa sätt nå ut med bolagets affärsidé.

– Tanken var att ha runt 40 beställningar i veckan och planeringen fungerar. Standardpåsen innehåller fyra bröd, förklarar Lovisa.

Utbudet rymmer frallor, ostfrallor, müslibröd och ciabatta. Hittills har det visat sig att de klassiska frallorna säljer bäst.

– Kunderna kan prenumerera på brödpåsarna under fyra lördagar i rad och beställa andra volymer, utvecklar William.

undefined
En kund på Lärkvägen har fått sin brödpåse på dörrhandtaget.

– Beställarna förnyar beställningarna och det är kul. Priserna är låga, men vi tjänar ändå några kronor på varje påse, säger Amanda.

Kundkretsen nås framför allt genom sociala nätverk som Facebook och Instagram, flygblad i brevlådor och kontakter på julmarknader.

– Marknadsundersökningen på Facebook gav 400 svar, de flesta kunder är familjer och äldre, säger Lovisa.

– Coop i Finspång har också hjälpt till att marknadsföra oss, säger William.

undefined
Lovisa Bengtsson delar ut brödleveranser till kunder på Flottarvägen i Lotorp.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation som utbildar grundskole- och gymnasieelever i entreprenörskap. Utbildningen kallas UF-företagande. Med hjälp av utbildningen startas och drivs ett företag under ett läsår, och skapar en produkt eller en tjänst som marknaden kan behöva. Det ingår att skriva en affärsplan som beskriver affärsidén, prissättning, eventuella konkurrenter och upprätta en budget.

undefined
Kul logga och ett namn man inte glömmer i första taget.

Längre fram i vår avvecklas UF-företaget.

– Det är mer att göra än vad vi trodde. Det krävs en massa energi och arbete, och så alla tidiga mornar. Men det är lärande, säger Amanda.

Karta: Bergska gymnasiet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!