1922 bildades Finspångs Motorsällskap Vallonerna av tolv motorintresserade personer. Tillägget Vallonerna används sällan, men är det helt korrekta namnet.
– Det är stort för oss att vi kan fira 100 år 2022 och att vi är en mycket välmående förening, säger Staffan Jonsson, som själv varit medlem i FMS i 60 år.
Det blir också ett dubbelt firande eftersom föreningens bana vid Eliantorp invigdes 1972, alltså för 50 år sedan.
– Nu håller vi som bäst på att bygga om motocrossbanan, så den ska bli säkrare. Den har i stort sett varit likadan sedan starten. Egentligen har vi ett trippelfirande i år, eftersom det är 40 år sedan den första folkracetävlingen arrangerades av oss, berättar Staffan.
Med på pressträffen är 85-årige Kurt Pettersson. Han har varit medlem i FMS sedan han var 14 år.
– Jag följde med mina äldre kompisar till motocrossbanan som då låg på Grosvadsområdet. Jag blev motorcykelfrälst med en gång, det fanns mycket spänning i att köra motorcykel, berättar Kurt som är den av föreningens 600 medlemmar som varit med längst i FMS.
Vad är ditt bästa minne från alla år?
– Det finns mycket. Visst var det roligt att köra själv, men när mina söner var aktiva var också en kul tid. Gemenskapen som finns inom motorsporten har alltid varit suverän, säger Kurt Pettersson.
Staffan Jonsson arbetade själv med att få ordning på banan vid Eliantorp för 50 år sedan. Området hade varit en grusgrop för Vägverket, som skulle stängas.
– Vi hyrde en stor bandtraktor som körde upp slingan. Det var mycket jobb sommaren 1972, med att bygga staket, speakertorn och gräva för hand. Det är oerhört mycket ideellt arbete som gjorts under åren, poängterar Staffan.
100-årsfirandet kommer inte att gå obemärkt förbi. Nu när pandemirestriktionerna har släppt kan föreningen trycka gasen i botten.
– Vi kommer att ha cirka tio arrangemang under året. Det innefattar alla våra "grenar", folkrace, enduro, motocross, rally och rallycross. Sista helgen i augusti arrangerar vi SM-tävlingar i motocross i två dagar. När det gäller enduro handlar det om en deltävling i ungdoms-SM under våren, säger Staffan Jonsson.
När kom de första kvinnorna med i föreningen?
– En av de första aktiva var Gun Svensson. Vi var först i Sverige med att arrangera biltävlingar med enbart damer. Det var 1960 och tio damer ställde upp. Gun Svensson vann med en Opel, berättar Staffan.
Olle Hollertz är den som har bäst koll på motocross och enduro i FMS.
– Vi har en crosskola och prova-på-verksamhet där barnen får låna motorcyklar av oss. Många av barnen som testar att köra, går vidare till crosskolan. Det är säkert 50-60 barn per år. Det märks på tävlingar att vi har en riktigt bra barn- och ungdomsverksamhet. Det är många som deltar och vi har också många som hävdar sig bra i Sverigetoppen i olika åldersklasser, säger han.
Vad är största utmaningen framåt för FMS?
– När vi växer och fler vill träna, så räcker inte träningstiderna till. Trots att vi har bullerdämpande material runt våra banor, kan vi inte köra hur vi vill. Våra träningstider regleras i ett avtal med kommunen. Vi ska försöka omförhandla det så vi får lite mer träningstider, förklarar Gunnar Eneberg, ordförande i FMS.
Kan inte eldrivna motorcyklar vara något?
– Jovisst, då kan vi träna dygnet runt. Det blir säkert mer eldrivet i framtiden, men vi är inte där ännu, säger Gunnar Eneberg.