I förra veckan berättade Folkbladet om bekymren med kackerlackor som pågått en längre tid. I byggnaden finns bland annat ett serviceboende som haft ständigt, återkommande problem.
– Men vi är inte upphovet till kackerlackorna. Många av de boende och anhöriga känner sig kränkta för att det kan verka som att här håller vi inte rent, men det gör vi verkligen, betonar Maria Leijon, Lisa Trygg och Annette Johansson, personal vid Bävervägens serviceboende 11.
Vid Folkbladets besök hittas en kackerlacka i kylskåpet.
– Djuren har funnits här i två år till sommaren.
– Vi har kackerlackorna på toaletterna och i köket. De sprider sig via ventilation och vattenrör. De ger sig på maten, det är superäckligt, berättar Lisa, Maria och Annette.
I fastigheten finns även hyreslägenheter samt Migrationsverkets boende.
– Problemen måste ha börjat någon annanstans. Vi har definitivt inte dragit hit dom. Flera av de anhöriga är oroliga. Men att vi ligger bakom bekymren är helt felaktigt, säger Maria Leijon.
Att kackerlackorna är oerhört svåra att bli av med är samtliga rörande överens om.
– Man blir aldrig färdig om det bara saneras en gång i månaden. Det är för dåligt att det inte görs ordentligt. Det borde saneras åtminstone var 14:e dag. Kackerlackorna förökar sig väldigt snabbt om det inte görs någonting, säger Kaj Andersén.
Läs mer i tisdagstidningen