Under torsdagen gjordes den första premiärturen i skoltrafik med Hällesta buss nya fordon. Det är ett samarbete mellan skolskjutsentreprenören Hällesta buss och Finspångs kommun, som möjliggör att elever kan transporteras till och från Björke skola i Igelfors.
– Vi har 85–90 skolfordon, som förutom i Finspång, rullar på vägar i Värmland, Mullsjö, Tidaholm, Askersund, Karlstad, Kil och Söderköping. Det är i Finspångs kommuns som vi har satt in den första hundraprocentiga el-taxibussen i trafik, säger Mats Johansson.
Han tror att fler kommer att satsa på den här typen av fordon.
– Det finns ingen förbränningsmotor, den är helt fossilfri. Vi kan tänka oss att byta ut fler av våra fordon i vagnparken till el. Normalt drar våra skolbussar cirka en liter milen, å andra sidan är dessa el-fordon dyrare i inköp, säger Mats Johansson.
Joakim Joge, trafikingenjör i Finspång, påpekar att det är glädjande steg i målet mot fler fossilfria resor i kommunen.
– Vi är väldigt positiva till det här, för oss som kommun är det ett sätt att lära oss mer om elektrifiering. Det här är första el-taxibussen i drift. Totalt har vi tio fordon som ingår i de samhällsbetalda resorna, som skolresor, verksamhetsresor, mattransporter och färdtjänst i yttre områden i kommunen, säger Joakim Joge.
Busschauffören Hasse Eriksson körde första turen under torsdagen.
– Jag är nyfiken, det är roligt att köra ett sånt här fordon. Man hör inga brummande ljud, det vibrerar ingenting, säger Hasse.
Han bor i Regna och brukar ansvara för skolskjutsarna i området, men från och nu med ett nytt fordon.
– Det är trevliga barn i Igelforstrakten. Det bästa med att vara busschaufför är alla trevliga människor som man träffar. Dessutom får man se väldigt mycket, på till exempel beställningskörningar till olika platser.
Hasse började köra buss 1990.
– Jag flyttade till Regna 2017. Tidigare har jag kört flygbussarna vid Skavsta flygplats och skolskjutsar i Katrineholm. Innan dess var jag lastbilsförare och har kört Scaniabussarna i Katrineholm, så jag har varit yrkesförare av något slag sedan 1980, konstaterar Hasse Eriksson.
Laddstationen till el-taxibussen står vid Hasses bostad.
– Bussen går 32 mil på en laddning. I det här fallet är det smidigt att den står hemma hos Hasse. Det handlar om att ha minimal tomåkning med dessa fordon, säger Mats Johansson.