Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Företagare kritiserar kommunen

Motarbetade och besvikna. Att driva företag inom LOV, valfrihet i hemtjänst, har inte varit lätt i Finspång enligt två företagare.

Bristande marknadsföring. Sedan starten av LOV inom hemtjänsten i Finspång 2011 har två privata företag varit verksamma. Nu riktas skarp kritik mot kommunen för bristande marknadsföring.

Bristande marknadsföring. Sedan starten av LOV inom hemtjänsten i Finspång 2011 har två privata företag varit verksamma. Nu riktas skarp kritik mot kommunen för bristande marknadsföring.

Foto: Mikael Grip

FINSPÅNG2018-02-28 05:00

– Det var bra i början. Men sedan blev det en omsvängning hos handläggarna och vi blev istället motarbetade. Det var ingen idé för oss att fortsätta i en kommun där vi inte var önskvärda, säger Anna Danielsbacka, vd för Extramamman & Ugglans hemhjälp AB.

Företaget har verksamhet i ett 20-tal kommuner och erbjuder både omvårdnad och service.

– I Finspång hade vi enbart service. När vi lämnade orten så ville de flesta av våra kunder ha oss kvar. Så de anlitar oss numera privat utan inblandning av kommunen. Väljer kunden oss, så kommer det samma personal hela tiden istället för 80 olika, berättar Danielsbacka.

Päivi Viitala är vd för företaget Enspiro AB, från Nyköping, som fortfarande arbetar med LOV inom hemtjänsten i Finspång. Som mest har hennes företag haft 17 kunder i Finspång.

– Vi har servicetjänster, där vi erbjuder städ och inköp. I andra kommuner som har LOV blir det fler och fler aktörer. I Finspång finns det bara mitt företag, det säger en hel del om kommunens inställning. Till att börja med kändes det positivt från kommunens sida, men med tiden har det förändrats och vi har inte fått samma förutsättningar, säger hon.

Den marknadsföring som kommunen gjort när det gäller privata utförare ger varken Anna Danielsbacka eller Päivi Viitala mycket för.

– Nej, de säger att de skickat ut information, men jag är tveksam till det. Finspångs kommun är ett finskt förvaltningsområde med många äldre personer med finskt ursprung. Vi erbjuder finsktalande personal och den informationen har inte gått ut, det vet jag. Många av våra kunder uppskattar att kunna prata på sitt modersmål med de som kommer hem och hjälper dem, berättar Päivi Viitala och fortsätter:

– Vi är ett litet företag och har långt ifrån lika mycket personal som kommunen. Därför blir det heller inte lika många som kommer hem till kunden. Personligen tycker jag det är helt galet att ta bort LOV i hemtjänsten, när vi kan välja så mycket annat i livet. Varför ska vi inte kunna välja vem som kommer hem till oss när vi blir gamla, sjuka och trötta?

Det låter som att du vill fortsätta bedriva verksamhet i Finspång?

– Ja, det vill jag. De kunder vi har är jätteoroliga att vi inte ska vara kvar. Tas LOV i hemtjänsten bort så finns det inget att välja på. Då tar kommunen allt.

Ann-Christin Ahl Vallgren är utvecklingsstrateg på kommunen och håller inte med de två företagarna när det gäller bristen på marknadsföring.

– Nej, jag var själv med och tog fram en hemtjänstmapp när vi införde LOV där det tydligt står om alla utförare. Det finns också extrablad i mappen där utförarna själva beskriver sin verksamhet. Alla som beviljas hemtjänst ska få den mappen via Myndighetskontoret och biståndshandläggarna, säger hon.

Intresset för att välja privata utförare har varit lågt.

– Ja, och jag har själv varit på diverse möten med PRO och SPF. Jag pratar alltid om de privata utförarna och vilka verksamheter de har och fördelar med privata utförare som till exempel att de kan erbjuda tilläggstjänster. Kommunen har i sin sista mätning av kontinuitet ett resultat på 14 personal per hemtjänsttagare under 14 dagar. Alla kommuner har ett snitt på 15 i personalstyrkan per hemtjänsttagare under 14 dagar. Detta gäller för total hemtjänst (omvårdnad och servicetjänster), säger Ann-Christin Ahl Vallgren.

På onsdagskvällens kommunfullmäktige ska ärendet upp till beslut. Den politiska majoriteten (S+V+MP) förordar att LOV ska tas bort och den politiska oppositionen (M+L+C+KD) vill tillsammans med SD att LOV i hemtjänsten ska vara kvar.

Bakgrund

Finspångs kommun införde LOV i hemtjänsten 2011. Den första utföraren, Enspiro AB, blev godkänd 2012. En ytterligare utförare, Extramamman & Ugglans hemhjälp AB, blev godkänd 2014. Båda utförarna är godkända för servicetjänster (städ och inköp). Enligt en tjänsteskrivelse från början av januari 2018 så har 17 kunder valt privat utförare och 296 kunder har valt serviceinsatser i kommunens regi. Alla kunder i Finspång har aktivt valt sin utförare.

Källa: Kommunens tjänsteskrivelse

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om