Turteatern i Stockholm ger sig ut på en mindre turné med den nyskrivna teaterföreställningen Sånger för Norden. Turnén gör bara två stopp, där ett av dem är på Kulturhuset i nästa vecka.
Turteatern beskriver föreställningen som en antifascistisk kabaré förklädd till motsatsen och som en musikalisk konvoj vältrandes i den nordiska neonationalromantiken. Kabarén tar sin utgångspunkt från kravallerna i Stockholmsförorten Kärrtorp, som skedde för snart ett år sedan.
– Min ambition var inte att enbart prata om attacken i Kärrtorp. Jag vill bearbeta en större blobb av nordisk fascism. Jag vill prata om och varna för fascism i stort. Och samtidigt ha roligt åt det, säger regissören och manusförfattaren Nils Poletti.
Han berättar att han ville utgå från ett tredje perspektiv i föreställningen, ett som han kallar för bananperspektivet.
– Jag vill göra det här för att jag måste, för att jag blev ledsen och kränkt av nazisterna under Kärrtorpsattacken. Och att jag ville bli glad av humor, men med min svarta humor. Dessutom ville jag göra det på ett sätt som inte är det gamla vanliga sättet, som säger att nazism och rasism är dåligt, jag ville vrida på perspektivet, förklarar Nils Poletti.
Idén till föreställningen och anledningen till att han kallar perspektivet för bananperspektiv kommer från hans egen upplevelse under kravallerna. Han skulle precis hålla tal på torget i Kärrtorp, när manifestationen avbröts och kravallerna bröt ut.
– Jag reagerade väldigt konstigt och gick direkt in i någon sorts neandertalare och tänkte att jag skulle försvara oss. Jag kände mig nästan odödlig. Vid ett tillfälle var jag nära att få en sten i huvudet och kort därefter slängde nazisterna en banan mot mig. Då blev situationen så absurd. Den där bananen slängde ur mig ur händelseförloppet och vad jag höll på med. När jag insåg att nazisterna slängde sitt mellanmål på oss, då försvann jag ur det där iskalla hatet och började skratta. Det var då som den här världen öppnade sig, att det kan finnas en humor i det allvarliga ämnet. Och det är det som jag vill förmedla i den här föreställningen, säger Nils Poletti.
Föreställningen hade premiär på Turteatern i Stockholm 1 november. Den blandar synthrock, nationalromantisk körmusik och klassisk musikal och framförs av en ensemble med elva skådespelare och tre musiker från fyra nordiska länder.