Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förarna slÄr tillbaka: Vi har fÄtt nog

Personalen pĂ„ transportenheten har fĂ„tt nog.  De kĂ€nner sig uthĂ€ngda för att ha fördyrat de samhĂ€llsbetalda resorna. - Vi har tigit lĂ€nge, men nu vill vi rensa luften, sĂ€ger Lars Johansson, chef för transportenheten.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2008-12-12 03:00
De 21 anstÀllda pÄ transportenheten i FinspÄngs kommun Àr trötta pÄ att bli felaktigt anklagade. I ett öppet brev beskriver personalen sin syn pÄ den eviga följetongen om de samhÀllsbetalda resorna.- Vi framstÄr som dyra och oprofessionella och att vi inte klarar av verksamheten av flera av kommunens ledande politiker, sÀger Lars Johansson.I brevet stÄr det att nÀr transportenheten startade den nya trafiken 1 juli 2007 rÄdde minst sagt kaos i planeringen av de olika trafikslagen."VÄr bestÀllningscentral hade oÀndliga diskussioner med exempelvis fÀrdtjÀnstresenÀrer, sjukresenÀrer, sjukvÄrdsinrÀttningar och handikapporganisationer om varför trafiken inte fungerade", skriver personalen.Hela tiden
- Vi fick hela tiden förklara att vi inte dikterade villkoren för trafiken utan att all planering sker hos kommunstyrelsekontoret och att vi kör pĂ„ deras uppdrag, sĂ€ger Lars Johansson.Enheten fick ta del av skolskjutsplaneringen först tre dagar innan skoltrafiken skulle starta i augusti.- KS-kontorets planering visade sig vara en katastrof. Vi fick göra om allting tillsammans med övriga entreprenörer under helgen för att barnen skulle komma till skolan pĂ„ mĂ„ndagen. Bland annat var hela StorĂ€ngsskolan bortglömd.Han pĂ„pekar att dessa saker gjorde att trafiken Ă€ndrades dag för dag under det första halvĂ„ret. Ett specificerat uppdrag frĂ„n vĂ„ra uppdragsgivare pĂ„ omfattningen av deras uppdrag efterlystes för att kunna redovisa verksamheten.JĂ€mna mellanrum
- Vi har under ett och ett halvt Ă„rs tid, trots pĂ„tryckningar, inte fĂ„tt nĂ„got uppdrag redovisat, sĂ€ger Lars Johansson.Transportenhetens verksamhet har med jĂ€mna mellanrum redovisats för KS-kontoret. Enligt enhetens personal har de fĂ„tt svaret att de inte har nĂ„got ytterligare att redovisa.- DĂ€rför Ă€r det mĂ€rkligt att vĂ„ra ledande politiker gĂ„r ut i massmedia, fullmĂ€ktige och pĂ„ e-forum och pĂ„stĂ„r att transportenheten inte kan redovisa sin verksamhet, ifrĂ„gasĂ€tter kvalitĂ©n och att vi Ă€r oprofessionella.Personalen kĂ€nner sig krĂ€nkta och Ă€r dödligt trötta pĂ„ att hĂ€ngas ut offentligt som orsak till kostnadsökningen för de samhĂ€llsbetalda resorna."Vi pĂ„stĂ„r inte att vi Ă€r ofelbara, men vi vet att vi rĂ€ddat kommunen och dess ansvar för samhĂ€llsbetalda resor frĂ„n ett totalt sammanbrott efter den katastrofala upphandlingen och efterföljande rĂ€ttsprocess. Dessutom till en lĂ„g kostnad", skriver personalen.Ideologiska skĂ€l?
- Om skÀlen till att vi inte fÄr vara med och lÀmna anbud pÄ den framtida trafiken Àr rent ideologiska och inte ekonomiska ska man sÀga det. Men att smutskasta vÄr verksamhet och anvÀnda det som argument för uteslutning Àr lÄgt."Vi har jobbat hÄrt och lagt mycket energi under ett och ett halvt Ärs tid för att fÄ trafiken att fungera igen för vÄra resenÀrer. Och nu kommer tack-korten, skriver transportenhetspersonalen."
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om