Det var i slutet av januari som räddningstjänsten fick ett larm om att det brann i förskolan, vilket vi berättat om tidigare. Ett tiotal brandmän arbetade under den aktuella natten med att bekämpa elden. När de väl fått den under kontroll hade en del av byggnaden totalförstörts De senaste uppgifterna säger att branden kan ha uppstått på grund av ett tekniskt fel i en fläkt.
Dagen efter stängdes hela förskolan. Men några föräldrar uppger att de inte fick information om att förskolan hade brunnit. De kom dit och med sina barn och möttes av eldhärjade lokaler. En av vårdnadshavarna som efteråt tagit kontakt med kommunen påpekar ”I media redovisades tidigt att alla föräldrar informerats om händelsen. Denna familj fick informationen på så sätt att förälder med barn kom fram till en brandskada och stängd förskola, vilket upplevdes dramatiskt...”
Föräldern säger sig ha ställt frågan varför inte alla kontaktats och uppger att svaret blev att telefonlistor med mer fanns inne på förskolan och därför inte var tillgängliga för personalen.
Rojyar Khalili, utbildningsstrateg förskola, Finspångs kommun, har tagit del av synpunkterna.
– Att några vårdnadshavare hann komma till förskolan innan vi hunnit att nå dem beror på att cheferna inte fick larmet direkt utan först tidigt på morgonen. På så sätt blev inforamtionen ut till föräldrarna försenad. Men personalen började ändå att ringa runt innan förskolan öppnat. Sedan ska vi komma ihåg att det finns 85 barn där och några kommer redan klockan sex, säger hon och tillägger:
– Vi håller nu på att utreda varför cheferna inte fick larmet direkt. Det borde de ha fått. Vi ska ta reda på var det brister. För vi har en beredskapsplan för den här typen av händelser.
Föräldern som lämnat synpunkter har även efterlyst snabbare information kring praktiska saker i samband med branden, som hur man ska lösa det faktum att barnens kläder blev kvar i de eldhärjade lokalerna:
”Föräldrarna kunde inte få ut sina barns kläder och alla föräldrar har inte ekonomi att snabbt köpa ersättningskläder. Det tog tid att få information om att de får hjälp med självrisk om de utnyttjar sin hemförsäkring”
Rojyar Khalili säger att just den delen är ett försäkringsärende.
– Vi var ändå snabba med att skicka ut brev till förädrarna om hur skulle gå till väga. Men som det ser ut idag är man ju van att få information väldigt snabbt, konstarerar hon.