Biodlingen har fått uppsving de senare 14 åren.
– Från 2009 till 2019 ökade medlemsantalet från 9 000 till 16 000 i Sveriges Biodlares Riksförbund, säger Preben Kristiansen som är en av de regionala rådgivarna i bihälsa.
Nu har bolaget HelpMeUp – i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) – utvecklat och lanserat en kompetenssäkrad rådgivningstjänst via ett projekt. Satsningen har finansierats av det nationella programmet för biodlingssektorn.
Arbetsnamnet är "Kompetensnav och kvalitetssäkrad kunskapsplattform för biodling och pollinering". Under introduktionsperioden är tjänsten kostnadsfri.
– Nu når vi ut och det är bra. Alla kan vid något tillfälle behöva rådgivning för att få sin odling att fungera. Tjänsten är efterlängtad. Erfarenheterna hittills är att biodlarna är tacksamma för råden, berättar Lotta Fabricius Kristiansen, som även är utbildad naturpedagog och driver ett 70-tal bisamhällen.
Hon har varit biodlare i drygt 20 år och gör utbildningsmaterial till både förbund och organisationer.
Henrik Lindgren, vd för HelpMeUp, söker nu fler samarbeten med organisationer inom gröna näringar som har behov av en rådgivningsplattform.
– Nästa steg kanske kan bli att samarbeta kring grön energiproduktion. En personlig önskan är att få jobba ihop med Arbetsförmedlingen för att lösa bristen på jobbcoacher, utvecklar han.
Onlinetjänsten lanserades förra året. Redan då väcktes tankarna på samverkan.
– I somras kontaktade jag Lotta för att knyta till mig en sakkunnig på området. Samtidigt letade Lotta efter en rådgivningsplattform för just bihälsa. Finessen med den är att det går snabbt att boka ett möte. Så fort bokningen är klar får besökaren en kalenderinbjudan och en möteslänk till en bihälsorådgivare. Allt som allt tar bokningen bara ett par minuter, säger Henrik Lindgren.
Tjänsten har på senare tid fått mer och mer uppmärksamhet. Servicen domineras av frågor om förluster av bisamhällen och hur man hanterar sjukdomar och kvalster.
– Tillsammans hjälps vi åt för att få en bra bihälsa i Sverige. Kunskap har vi alla nytta av. Även rådgivarna som jobbat med bin i många år lär sig massor på att hjälpa andra att ta reda på svaren. Det är utvecklande för alla, berättar Lotta Fabricius Kristiansen.