Enligt statistik från Skolverket som presenterades i veckan ökar antalet elever som väljer lärlingsutbildning i gymnasieskolan. Bland svenska nätverk för lärlingsutbildningar omnämns utbildningen i Finspång som en som ligger i framkant.
– De flesta elever som går ut klarar sig riktigt bra, de blir otroligt duktiga. Om vi tar de tekniska utbildningarna, finns den senaste tekniken och verktygen ute på företagen, som kanske inte skolan har i samma utsträckning, säger Ari Mitrunen, yrkeslärare och ansvarig för VVS-utbildningen.
Senja Alatyppö går tredje året på lärlingsprogrammet med inriktning fritid och hälsa. Två dagar i veckan har hon praktik på Aktiv hälsocenter.
– Jag valde att gå ett lärlingsprogram främst för att man kommer in i arbetslivet lättare och för att man lättare får jobb efteråt, säger Senja Alatyppö.
Den här praktikplatsen har hon haft i ett och ett halvt år. Efter ungefär ett halvår fick hon dessutom extrajobb.
– Senja är duktig och vi märkte vad hon går för, därför erbjöd vi henne en deltidstjänst, säger Thomas Lundmark som driver Aktiv hälsocenter. Han fortsätter:
– Lärlingsutbildningen är ett modernt sätt att anpassa utbildningen efter hur det ser ut i verkligheten. Som arbetsgivare vill man ha personal med arbetslivserfarenhet, samtidigt som man vill att de ska ha en utbildning. Det är därför som det kan vara svårt för ungdomar att få jobb i dag, det är svårt att få båda.
Senja Alatyppö står främst i receptionen, bemöter kunder och jobbar i datorn. Hon får också med sig uppgifter från skolan som hon får göra på företaget.
– Det bästa med utbildningen är att man inte behöver vara i skolan. Fast det är mycket att göra ändå, vi har kurser inom praktiken, säger hon.
Eleverna på lärlingsprogrammet får ett extra stöd för mat och resor och företagen får ersättning för att täcka utbildningar, arbetskläder och tiden som läggs på handledning. Att eleven är ambitiös och driven är det viktigaste för företagen.
– Vi får känna av och lära upp en person under en längre tid innan vi anställer, samtidigt som eleven får möjlighet att se hur jobbet går till och förstå vilka arbetsbehov som finns i branschen i framtiden, säger Thomas Lundmark.
De respektive yrkeslärarna har kontakten med de olika branscherna och företagen. De skriver ett avtal för där bland annat kursplanen och Skolverkets kriterier finns reglerat. Sedan genomförs avstämningar för att se att eleven uppfyller kunskapsmålen.