Gångfartsområdet på Bergslagsvägen i centrala Finspång går från Hyttvägen till Vallonplatsen och ska efter att ombyggnationen av centrum är klar gå till Finsterwaldevägen.
Bilister får köra på sträckan, men inte hålla högre hastighet än gångfart, vilket är fastställt till sju kilometer i timmen. Dessutom har fordonsförare väjningsplikt mot gående.
Kommunens trafikingenjör Rosita Mathiesen påpekar att många Finspångsbor inte tycker att bilisterna anpassar sig efter gående och inte håller tillåtna hastigheten.
– Fordonsförare förstår inte att de har väjningsplikt för gående. Mentaliteten är att fordon går först. Många tänker inte heller på att vanliga cyklar och elsparkcyklar också klassas som fordon och måste följa skyltning med hastighet och väjningsplikt, säger hon.
Bänkar och växter har placerats som hastighetsdämpande åtgärder.
– Men det har hänt att bilister kört på och skadat bänkarna vid ett par tillfällen. Det finns bilister som håller ganska hög fart, säger trafikstrateg Helena Wastesson.
Ansvaret läggs på bilister som inte sköter sig, men området är planerat på ett visst sätt. Tycker ni att området blev lyckat planerat?
– Miljön är utformad för att signalera att det är gående och de som vistas i området som är prioriterade. Utformningen utgår från vedertagna principer för gångfartsområde och det innebär att få fordonsförare att instinktivt sänka hastigheten, vilket alla gör även om alla inte kommer ner till hastigheten sju kilometer i timmen, säger Helena Wastesson.
Finspångsbon Linda Kvarnström vet vad som gäller i gångfartsområdet.
– Men jag har fortfarande respekt för bilister. Jag känner mig trygg att gå här med barnvagn, men känner att jag måste flytta på mig. Det är ett långt gångfartsområde med mycket trafik, säger hon.
Linda understryker att inga bilister håller tillåtna hastigheten.
– Inte ens poliserna kör i sju kilometer i timmen. Man har inte lust att sitta på bänkarna i området. Det gjordes för att det skulle vara mysigt för gångtrafikanter, men det blir det inte när bilar åker förbi hela tiden. Många vill att det ska vara en öppen väg, som det var tidigare, säger Linda Kvarnström.
Helena Hellström arbetar i centrala Finspång.
– Jag vet att sträckan är för gångtrafik, men det blir per automatik att man flyttar sig för bilar. Man vill inte bli påkörd och är rädd om livhanken, säger hon.
Hon är inte förvånad över att många inte känner till reglerna.
– Jag tror att folk är omedvetna om trafikregler överlag. De vet inte vad som gäller, därför är det bra att det informeras om det, säger Helena Hellström.
Förbipasserande känner att de behöver se upp och att det inte är så inbjudande att sitta på bänkarna i området, är det planerat på rätt sätt?
– Genom att bryta upp den långa gatan med planteringar och sittmöjligheter, så får bilisterna en mer slingrande körväg som dämpar hastigheten. Beroende på väder och tidpunkt på dagen så ser vi att det är mycket folk i rörelse och att bänkarna nyttjas, vilket vi tolkar som om att miljön är uppskattad, säger Helena Wastesson.
Nyligen anordnades mobilitetsveckan. Då valde kommunen att stänga av en längre sträcka på Bergslagsvägen – från Lidlparkeringens infart till Vallonplatsen – för biltrafik under en dag.
– Under mobilitetsveckan kom det fram flera som var positiva till att området var bilfritt under dagen och hade frågor kring gångfartsområdet. Vi har fått synpunkter från gående att bilister skriker åt dem att flytta på sig. Vissa har till och med blivit touchade av bilar, säger Helena Wastesson.
Hon nämner även att det ofta förekommer klagomål på att det saknas parkeringsplatser i Finspångs centrum.
– Men det finns parkeringsplatser. Vi har stora Lidlparkeringen, parkeringar vid Jonas Wenströms väg och Pressbyrån, korttidsparkeringar vid djuraffären och Bergslagstorget. Sedan har vi även parkeringar vid Lillsjöbäcken och Stationsområdet, säger Helena Wastesson.
– Det finns parkeringar, det är aldrig fullt, tillägger Rosita Mathiesen.
Hon hoppas att gångfartsområdet ska kunna delas på lika villkor.
– Folk ska kunna vistas här utan att vara livrädda. Bilförare måste förstå att de ska lämna företräde för gående och inte tvärtom, konstaterar Rosita Mathiesen.