Finspångsbarnen dåliga på läsning
Läsförståelsen och läshastigheten i årskurs två är oroväckande dålig i Finspångs kommun. När det gäller de äldre eleverna är det matematiken som är det mest alarmerande.
Foto:
Det som oroar mest är de dåliga resultaten i läsning för barn i årskurs två, som under hösten 2009 fått göra lästester. 24 procent av kommunens 225 stycken tvåor klarar inte läsförståelsen. Hälften av alla elever fick underkänt på läshastighetstestet.- Det är och har alltid varit samma problem. Frågan är varför det aldrig händer något, sa Ritha Andersson (M) och efterlyste mer aktion när det gäller läsningen för de yngre barnen.Fredrik Blomberg höll med henne men lyfte även fram en del ljusglimtar:- Jämför man med 2008 så har det gått åt rätt håll, sa Fredrik Blomberg och berättade att 2008 var det 28 procent som inte klarade läsförståelsen.Även läshastigheten hade förbättrats i år jämfört med 2008. Samtidigt framhöll Blomberg att man ska vara försiktig med att dra några slutsatser från ett år till ett annat.Ing-Marie Jeansson (S) tyckte att det var dags att sätta in extra resurser för de minsta skolbarnen för att få till en bättre läsförmåga eftersom läsförmågan berör alla ämnen.Bäst på Viggestorp
Fredrik Blomberg framhöll också att skillnaderna mellan skolornas resultat i de olika rektorsområdena är stora och att man ska analysera vad detta beror på. Han vill dock inte hänga ut de skolor med sämst resultat, där 50 procent av eleverna inte uppfyllde målen i läsförståelsen.- Bäst resultat hade Viggestorps rektorsområde där 80 procent av barnen i tvåan fick godkänt på läsförståelsetestet.Dåliga på matematik
I årskurs fem har Finspångseleverna bättre resultat på de nationella proven i svenska jämfört med sina jämnåriga i riket. Här är det kunskaperna i matematik som sticker ut.Finspångselevernas resultat ligger 22 procent under riket. Detta trots att extra satsningar på matematiken har gjorts i Finspångs kommun de senaste åren.Folkhälsoproblem
Även de äldre eleverna i årskurs nio har dåliga kunskaper i matematik, visar kvalitetsrapporten. Nästan tio procent av eleverna som slutade nian förra året fick underkänt i matte.Slutbetygen för årskurs nio är också dyster läsning: En fjärdedel av alla elever som går ut nian på Grosvadsskolan eller Nyhemssskolan inte når målen i alla ämnen. Även här är det stora skillnader mellan skolorna. På Nyhemsskolan är det 30 procent och på Grosvadsskolan 21 procent av niorna som inte har godkänt i alla ämnen. I ämnet idrott var det hela tolv procent som inte fick godkänt.- Det här är ett folkhälsoproblem. Eleverna rör inte på sig så mycket som de ska, framhöll Ulrika Jeansson (S).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!