Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Finspångs-rektor skrev till regeringen

FINSPÅNG
Vad kommer utbildningsdepartementet/regeringen att göra för att tillräckligt antal lärare utbildas för att arbeta inom förskolan?
Den frågan ställer Nätverket för utveckling av förskolan i Östergötland, där rektor Monica Blomberg från Finspång ingår, i ett brev till utbildningsministern.

Finspång2002-11-21 00:00
I nätverket för utveckling av förskolan i Östergötland ingår representanter från länets kommuner. Från Finspång deltar rektor Monica Blomberg. Nu skriver nätverket ett brev till utbildningsminister Thomas Östros och biträdande utbildningsminister Lena Hallengren.

<b>Finns beredskap?</b>
Ministrarna får ett antal frågor av Nätverket. Man vill bland annat veta vad utbildningsdepartementet/regeringen kommer att göra för att ett tillräckligt antal lärare utbildas för att arbeta inom förskolan.
I brevet påpekas också att det i valrörelsen lovades färre barn i förskolegrupperna. "Finns beredskap för den ökning av kostnader för personal som det medför?", undrar nätverket i brevet. Vidare vill nätverket veta om det från statens sida finns planer på att ge universiteten i uppdrag att vidareutbilda barnskötare till lärare med inriktning mot förskola.

<b>Har farhågor</b>
Nätverket träffas ungefär fem gånger per år och då utbyter deltagarna erfarenheter, för diskussioner och bjuder ibland även in gäster. Under det senaste året har nätverket diskuterat och arbetat med förskolereformen, maxtaxan och allmän förskola.

<b>Mer tydlighet</b>
I brevet skriver nätverket att det välkomnar reformen utifrån att det pedagogiska perspektivet blir tydligare, men att man har farhågor vad gäller personalförsörjningen då kommunerna i dag har svårt att rekrytera pedagogisk personal.
"För att kunna möta behoven som förskolereformen står för, både vad gäller pedagogisk kvalitet och ökad efterfrågan på förskoleplatser, behövs mer pedagogiskt utbildad personal samt kompetensutveckling av befintlig personal", skriver nätverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om