– Tanken från början var att jag inte ville se en sekund av mig själv. Jag blev helt förskräckt i början, men nu har jag vant mig. Det är bara roligt att jag är med mer i säsong tre, berättar Lone med ett skratt.
Vi gjorde en intervju med Lone inför hennes debutsäsong i november förra året.
– Det var verkligen sjukt nervöst. Både under inspelningen och även hur det skulle tas emot. Men jag har bara hört massor med positiva omdömen, säger hon.
Det är lätt att tro att det förflutit en del tid mellan de två säsongerna.
– Allting spelades in under sommaren och en bit in på hösten 2020, sedan har de klippt ihop det så att det ska verka så. Dessutom var det ett uppehåll mellan de två säsongerna.
Lone Alexandersson har lastbilskörandet i "blodet". Hon minns när hon var liten och var med sin pappa som körde farligt avfall på tippen. I juni 2019 grejade hon körkortet för lastbil, med sina sista sparpengar.
– Utbildningen gick väldigt lätt. Tror det berodde på att jag var supermotiverad och hade bra studiedisciplin. Jag hade verkligen bestämt mig för att klara utbildningen. Nu håller jag på med körkort för släp och har klarat teorin. Själva uppkörningen är i augusti.
Renall, där Lone arbetar, är ett miljöserviceföretag, där de olika arbetsuppgifterna handlar om slamsug, containertransporter, sug- och spoljour samt avfallstömningar.
– Mitt arbete består mycket av att åka till byggarbetsplatser och tömma deras avfall. Ett jobb som ibland är ett rent deckarjobb. Det kan vara svårt att veta var containrarna står om det bara finns en väg eller ett område på en order. I ett av avsnitten körde jag vilse, men till sist hittade jag själv, säger hon.
Vad är det bästa med att vara lastbilschaufför?
– Friheten att köra och göra det i sin "egen" lastbil. Att kunna planera dagen själv uppskattar jag och att lyssna på musik.
Hon hoppas att serien ska lära vanliga bilister hur viktigt det med hänsyn i trafiken.
– De tänker inte på att det inte är så smart att slänga sig ut framför en bil som väger 30 ton eller mer. Det tar längre tid för oss att stanna. Men värst är nog allt fipplande med mobiler. Vi ser ju det som sitter ovanför.
Om det blir en säsong fyra av Svenska truckers för Lone verkar i skrivande stund oklart.
– Den ska spelas in i sommar och jag har ingenting hört, så det blir nog ingenting med det.