Under hösten har nationella kunskapsprogrammet Future Minds åkt runt i Sverige för att möta gymnasieungdomar och låta dem arbeta fram olika hållbarhetsutmaningar i samhället.
Totalt har cirka 2 000 elever deltagit i tävlingen Sustainability Hackathon, där det går ut på att komma på idéer och lösa problem, gällande verkliga hållbarhetsutmaningar som företag och organisationer har.
Curt Nicolingymnasie-eleverna Bella Isaksson, Oliver Koosz, Emil Hagel, Elias Nyström och Hannes Velander, som går i årskurs två vid teknikvetenskapliga programmet, har tävlat för Ikea inom temat inkludering.
17-åringarnas finalistbidrag är: "QR-koder för att fler ska förstå".
– Vi upptäckte att Ikea bara hade QR-koder till sina produkter på svenska, vi tyckte att det borde finnas QR-koder som översätter produktens beskrivning till flera språk, säger Elias Nyström.
– Det blir verkligen tillgängligt nu, Ikea finns över hela världen. Vi tänkte, "varför finns inte det här"? Det är ingen svår förändring, men det är en förändring som kan betyda mycket, betonar Emil Hagel.
Torsdagen, 8 december, avgörs finalen i Fryshuset i Stockholm.
– Allt har varit roligt. Kul att få göra det här som en grupp och att vi nått så långt i tävlingen, säger Bella Isaksson.
Finspångseleverna berättar att deras idé mötts av många lovord.
– I motiveringen stod det att det är en högst genomförbar idé och att det kan vara mycket effektfullt för kunder, om det läggs till. Vi känner oss säkra på idén och hur vi ska genomföra vår presentation under finalen, säger Emil Hagel.
Hela gruppen gillar att utveckla idéer och att arbeta med teknik och matematik.
– Det är väldigt kul att vi, av så många olika uppfinningar i hela Sverige, har gått så långt. Det är kul att få lösa problem, det är därför man går tekniklinjen, säger Hannes Velander.
Curt Nicolingymnasiet i Finspång har medverkat i Hackathon-tävlingen under tre av de fyra senaste åren, då eleverna har skapat nya hållbara, kreativa lösningar.
– Hackathon betyder att bryta ner problem för att hitta lösningar, det är precis det man behöver i teknik. Det har eleverna lyckats med, jag är jättestolt och tycker det är jätteroligt. Ju mer högteknologisk teknik blir, desto mer behövs hållbar utveckling och kunskap för en balans mellan teknik och hållbarhet, säger CNG:s tekniklärare Camilla Segervall.