Det var i början av juli i år som en granne hittade mannen inne i hans bostad, knappt kontaktbar. Klockan 10.24 ringde grannen 112, med lite knapphändiga uppgifter om att mannen skulle ha ramlat, baserat på det han själv kunnat uppge.
Eftersom mannen, enligt SOS Alarm, inte sagt att han var i behov av en ambulans, lade operatören en beställning på ambulans prioritet 3, vilket innebär att patienten ska få vård inom rimlig tid. Men det skulle dröja innan ambulansen kom till bostaden som finns i Finspångs kommun. Det fanns ingen tillgänglig. Det gjorde att operatören höll kontakten med mannen med jämna mellanrum.
Vid ett tillfälle svarade grannen och gav beskedet att mannen sov. Men inget försök gjordes att väcka honom. Nästa gång operatören ringde var mannen vaken men inte talbar. En kvart därefter uppgav grannen att mannen var medvetslös. I sambandet med det misstänkte operatören att det handlade om hjärtstopp och ambulans prioriterades om.
När ambulansen kom till platsen hade räddningstjänsten redan anlänt. Det hade då gått drygt fyra timmar från det att grannen larmat. Mannens liv gick inte att rädda.
Nu har SOS Alarm gjort en anmälan, enligt Lex Maria till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg. I anmälan konstaterar man bland annat att operatören inte tagit fasta på de specifika symptomen som var vid larmtillfället utan i stället gått på dokumentation om mannens tidigare problematik. Följden av att patientens tillstånd "inte bedömdes och värderades korrekt" ledde till en fördröjning i vård, och prioriteten ändrades därför inte förrän i sista samtalet.
Enligt den egna analysen beror det inträffade på att det införts nya rutiner i de beslutsstöd som används av operatörerna. Uppföljningen har dock skiljt sig åt hos de olika larmcentralerna. Det har lett till att operatören i det här fallet, "inte fått möjlighet till uppföljning utifrån sin roll".
För att minimera riskerna för att något liknande inte ska upprepas, uppger SOS Alarm att man nu infört nya rutiner.
Anhöriga till den avlidne mannen har gjort en anmälan till Patientnämnden, en opartisk instans dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig med synpunkter.
Ingen ansvarig från SOS Alarm vill svara på frågor från oss. Pressjouren skriver: "Vi lämnar inte kommentarer i det specifika ärendet under pågående utredning".