– Det här är ytterligare inskränkningar som gör det svårt för oss på landsbygden. Jag tänker inte minst på alla ungdomar som bor här, säger Monika Dalgård, boende i Grytgöl.
Hon är beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till Finspång där hon bland annat gör läkarbesök och handlar mat.
– Här i Grytgöl finns dessvärre inte mycket kvar, tillägger hon.
Men att ta sig från Grytgöl till Finspång har blivit än svårare nu, konstaterar hon efter att ha tittat igenom nya tidtabellen från Östgötatrafiken. Lördagsförmiddagar är numera en omöjlighet.
– Med den anropsstyrda taxin kommer jag till Hällestad kyrka. Taxin är framme 9.45, sedan tar det stopp. För bussen från Hällestad till Finspång går 9.28. Varför har det ändrats? Förut stämde tabellen så att vi hann åka med, säger hon.
De enda möjligheten som Grytgölsborna har att ta sig till Finspång på lördagarna är att åka bussen som går 14.20. Men då finns å andra sidan ingen tur tillbaka till Grytgöl.
– Nästan lika illa är det när vi ska in till Finspång på vardagarna. Åker vi 6.55 måste vi vänta där ända fram till 15.05 för att komma hem igen. Det går ju an på sommaren att promenera runt, men vintertid, näe, säger Monika.
Hon tillägger snabbt att hon vet vad många skulle svara henne :du får väl flytta från Grytgöl då”.
– Men jag och fler med mig har ju valt Grytgöl för att vi vill ha lugn och ro. Vi trivs här. Men det måste finnas en fungerande kollektivtrafik.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, gör en snabb överblick i tidtabellen över Grytgöl - Finspång och konstaterar att Monikas uppgifter är korrekta. När han återkommer efter att mer noggrant undersökt varför det ser ut som det gör, säger han:
– Synpunkterna som vi nu fått till oss gör att vi omgående ska göra en ändring. Busstiderna på lördagarna styrs av 414:s nya tider från Ljusfallshammar till Norrköping och då har helt enkelt inte linje 413, från Grytgöl hängt med. Självklart ska det justeras. Vi kommer även justera tiderna så att man tar sig hem på eftermiddagen igen.
Däremot ser han inte att det skulle finnas underlag för att lägga in tätare turer på vardagarna.
– De styrs av pendling till jobb och skola. Tyvärr är ju det här dilemmat med landsbyden.
inger.ramstedt@ostgotamedia.se