Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färre nior klarade mål i svenska

FINSPÅNG
Fler elever i årskurs nio klarade inte kunskapsmålen i svenska under läsåret 2001/2002 jämfört med läsåret innan. I årskurs fem var det däremot fler elever än förra läsåret som klarade det. Det visar en sammanställning av resultaten från de nationella ämnesproven.

Färre nior klarade målen i svenska under förra läsåret.
FOTO: PRESSENS BILD

Färre nior klarade målen i svenska under förra läsåret. FOTO: PRESSENS BILD

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2002-10-08 00:00
En sammanställning av resultaten i de nationella ämnesproven i svenska, engelska och matematik för årskurs fem respektive nio är nu klar. Resultaten i proven för årskurs fem läsåret 2001/2002 visar att fler elever än läsåret innan klarade det nationella provet i svenska. 25 elever, eller 8 procent, bedömdes inte ha uppnått de uppsatta målen i svenska under läsåret 2001/2002. Motsvarande siffror för läsåret innan var 34 elever, eller 11 procent.

<b>Sämre i år</b>
Färre elever i årskurs fem klarade dock de uppsatta målen i matematik jämfört med läsåret innan. 2001/2002 bedömdes 51 elever, eller 17 procent inte ha uppnått målen. Motsvarande siffror för läsåret 2000/2001 var 41 elever eller 13 procent. I det nationella ämnesprovet i engelska i årskurs fem skiljer sig inte resultaten mycket mellan de två läsåren. 2001/2002 bedömdes 17 procent inte ha uppnått målen medan siffran för 2000/2001 var 18 procent.

<b>Färre klarat svenska</b>
I årkurs nio är det det nationella provet i svenska som färre elever än läsåret innan klarat. 22 elever, eller 8 procent, bedömdes inte ha klarat de uppsatta målen i svenska läsåret 2001/2002.Motsvarande siffror för läsåret 2000/2001 var 11 elever eller 5 procent. Fler har dock bedömts ha uppnått målen i engelska än läsåret innan. För 2001/2002 var siffran 17 elever eller 6 procent och läsåret innan 25 elever eller 10 procent. Andelen elever som inte bedömdes ha uppnått målen i matematik under läsåret 2001/2002 var 14 procent, lika stor andel som läsåret innan.

<b>Bäst och sämst</b>
Jämför man sedan dessa siffror med betygen under vårterminen i år visar det sig att det är i svenska som det har gått bäst och sämst i matematik. Enligt betygen var det 9 elever som inte nådde upp till kunskapsmålen i svenska och 16 som inte uppnådde dem i matematik. I engelska var antalet elever som inte nått upp till kunskapsmålen 13.

<b>För lärarna</b>
Värt att påpeka är att syftet med de nationella ämnesproven är att hjälpa läraren att bedöma om eleverna har uppnått de uppställda kunskapsmålen i kursplanerna. Även om en elev inte bedömts ha uppnått målen i ämnesprovet kan hon eller han anses ha uppnått målen i kursplanen.
Sammanställningen av de nationella ämnesproven i årskurs fem respektive nio liksom betygen redovisas för barn- och utbildningsnämnden på tisdag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om