Fabiola är född och uppvuxen i Finspång. Hennes medverkan i Finspångs näringsliv började redan då hon var 19 år när hennes föräldrar tog över en kemtvätt på De Wijks väg 1989.
– Jag läste lite vid sidan av men vi kände att vi inte kunde försörja oss alla tre på kemtvätten. Det var några av våra kunder som frågade om vi inte kunde öppna upp en klädbutik också och på den vägen är det. Vi började bara litegrann men 1992 fick vi möjligheten att flytta ner hit där vi är idag, säger Fabiola om Minglas lokaler precis invid Bergslagstorget.
Då hette butiken Vic dammode och var både klädbutik och ombud för kemtvätt. För ungefär 15 år sedan klev kompanjonen Lotta Larsson in i bilden.
– Vi kände varandra eftersom vi gått i samma klass. Lotta drev en annan klädbutik men när hennes delägare ville gå vidare så bestämde vi oss för att gå ihop. Min mamma hade också blivit pensionär så det passade bra, berättar Fabiola.
Var det då ni bytte namn till Mingla?
– Ja, varken jag eller Lotta tyckte att Vic dammode lät särskilt "fancy". Lotta var ute på en promenad i skogen och träffade där på en hundägare vars hund hette Mingla och det tyckte vi var ett riktigt bra namn.
Fabiola förklarar att både hon och Lotta är väldigt intresserade av kläder och att butiken genom åren har genomgått flera förändringar. Från att kalla sig dammode till att täcka in fler och fler.
– Idag har vi kunder, ja egentligen från ungefär 20 år och uppåt. Men de allra flesta är runt 30 år och över. En del tror kanske att vi fortfarande bara har "dammode" men mode ändras med tiden och det har även vi gjort. Den senaste satsningen gjorde vi i våras då vi utökade vårt utbud för herr rejält. Det var när man trodde att pandemin var på väg att släppa lite och vi tänkte att "det är klart vi ska satsa". Men sedan så kom det ju en ny våg, säger Fabiola.
De senaste två år har varit de tuffaste någonsin för Mingla. Pandemin har slagit hårt mot många småföretagare och för Fabiolas del har den minimalen fritiden som annars funnits där blivit ännu mindre.
– Vi har sagt det att klarar vi av det här så klarar vi av vad som helst. Under pandemin har vi pushat mycket för att man ska handla lokalt och kunderna har verkligen varit lojala, säger Fabiola.
Det är också några av de lojala kunderna som har nominerat Fabiola till Årets Finspångare. En av dem motiverade nomineringen såhär: "Fabiola med personal är otroligt trevliga och alltid 'service minded'. De gör det 'lilla extra'". "
– För oss är det jätteviktigt att kunderna känner sig välkomnade. Vi försöker att verkligen se alla våra kunder och frågar om de behöver hjälp med något, även de som kommer in flera gånger i veckan. Vi är också ärliga, vi säger till om vi tycker att en kund passade bättre i en annan färg och den ärligheten tror jag är jätteviktig, säger Fabiola och tillägger:
– Ibland fungerar vi även som psykologer, när folk kommer in och vill prata av sig. Och jag tror att det är en av de sakerna som våra kunder uppskattar med oss.
När Fabiola fick beskedet att hon var en av finalisterna i Årets Finspångare blev hon chockad. Chockad men stolt.
– Visst är jag stolt men jag kan inte riktigt förstå det. Jag är väl egentligen inte den som vill stå i fokus och det är väldigt tuffa motståndare så jag är glad vem som än vinner.