Modersmålsundervisning är det som tidigare kallades hemspråk. Det har man som elev rätt till om man har minst en förälder som man pratar ett modersmål med. Dessutom har man rätt till modersmålsundervisning om man har samiskt, finskt, tornedalsfinskt eller romskt ursprung även om inte språket pratas dagligen hemma.
På senare år har forskning visat att goda kunskaper i modersmålet ökar invandrade elevernas förmåga att lära sig svenska och när det gäller minoritetsspråken så finns det nationella direktiv om att stärka dessa språk.
I Finspång är knappt 300 grundskoleelever berättigade till modersmålsundervisning men bara 80 har sådan undervisning.
– Föräldrarna ansöker om det här, det måste de göra, förklarar Karin Bennerhed, den rektor i Finspång som har ansvar för modersmålsundervisningen sedan en månad tillbaka.
En del avstår från att söka, andra känner kanske inte till att de kan ansöka om det. Och söka måste man göra inför varje läsår, även om man tidigare haft modersmålsundervisning.
– Sen har vi ett antal där det är såna språk att vi inte får ihop fem i gruppen, förklarar hon.
Läs mer i fredagstidningen som också finns som e-tidning