Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ersätter 510:an

Buss 510 gick i graven - men snart ser 419 dagens ljus.  På måndag väntas beslutet tas om en busslinje mellan Finspång och Kimstad.

FINSPÅNG2009-02-26 03:00
I november stod det klart att busslinje 510 läggs ned. Sedan dess har Finspångs kommun försökt få till en alternativ busslinje på sträckan. Och på måndag fattas antagligen beslutet: från och med augusti trafikerar nya buss 419 Finspång-Kimstad med ett fordon dagligen, fyra turer i vardera riktning. - Det handlar om att de som bor mellan Kimstad och Finspång som studerar eller jobbar här ska kunna ta sig till Finspång, säger kommundirektör Sven-Inge Arnell. Inte hela vägen
Att bussen inte går ända till Linköping beror på att expressbussen fortfarande trafikerar Linköping-Finspång, dessutom med fler turer i höst. Det är även en anledning till att Norrköpings kommun, som Finspång försökt få till ett samarbete med i frågan, "nöjt" sig och inte vill vara med och betala buss 419, enligt kommundirektören: - Vi skrev ju ett gemensamt brev med Norrköpings kommun om det här. Men nu har vi fått indikationer på att Norrköping nöjer sig med fler expressbussar och ja, risken är därför att vi får betala hela kostnaden själva, säger Sven-Inge Arnell. Landstinget, som står för den regionala och kommungränsöverskridande trafiken, har tidigare aviserat sitt ointresse att vara med och finansiera en linje som stannar på många ställen. I stället satsar de på flera expressbussar, något som inte gynnar de som bor långt ifrån hållplatserna som trafikeras. - Vi är verkligen inte överens om det här. Finspångs kommun anser att buss 419 borde ingå i den regionala trafiken. Men det har inte gått fram. - Nu får vi se det som ett försök under hösten 2009 och våren 2010. Sedan får vi utvärdera det, säger Sven-Inge Arnell. Nettokostnaden för linjen hamnar på 1,1 miljoner kronor. Men då har 300 000 kronor i intäkter kalkylerats. Om det blir så återstår att se. Beslutet tas när kommunstyrelsen sammanträder på måndag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om