– Det har skett en stor volymökning inom förskolan de senaste åren och vi behövde utöka med ytterligare ett chefsområde, berättar förskolestrategen Yvonne Larsen. Den nya läroplanen ställer högre krav framför allt gällande pedagogisk dokumentation samt uppföljning och utvärdering. Här är förskolechefen viktig och behöver vara närvarande med ett tydligt och pedagogiskt ledarskap. Förskolechefen är en nyckelperson i förskolans utveckling med ansvar att leda det pedagogiska arbetet.
InternrekryteringarMalin Hansson har blivit chef för Ekesjö, Brenäs, Gullvivan, Stacken i Rejmyre och Ängslyckan. Royjar Khalili är nu förskolechef för Blåklinten i Igelfors, Sanden i Lotorp, Dalen och Pedagogisk omsorg Hällestad/Grytgöl.
– Båda våra nya förskolechefer är internrekryteringar och vi är mycket nöjda, konstaterar Yvonne Larsen.
I den nya skollagen förtydligas förskolechefens ansvar och beslutanderätt, förklarar Yvonne Larsen. Lednings- och samordningsansvar regleras, förskolecheferna har ansvar för den övergripande organisationen av det pedagogiska arbetet samt ansvar för att barn i behov av särskilt stöd får det stöd de behöver. De ansvarar för att det systematiska kvalitetsarbetet kontinuerligt genomförs och dokumenteras på förskoleenheterna.