Elever undersöker centrumhandeln
FINSPÅNGI ett samarbete med Centrumföreningen i Finspång genomför just nu Johan Gustavsson och Magnus Jebsen från Bergska skolan en marknadsundersökning.
Magnus Jebsen och Johan Gustavsson gör sitt projektarbete i form av en marknadsundersökning. Meningen är att ta reda på vad Finspångsborna tycker om affärerna i centrum. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Vi började själva planerandet av vad vårt projekt skulle handla om i början av höstterminen, berättar Magnus.
Det var genom en lärare som de fick tipset om att Centrumföreningen var intresserade av en marknadsundersökning.
- Vi tog kontakt med Arne Karlsson, som tillsammans med Centrumföreningen hjälpt oss med frågorna i den enkät som ligger till grund för undersökningen, säger Johan.
<b>Mun mot mun metoden</b>
Först hade de tänkt att dela ut 3 000 enkätlappar, men sedan tänkte de om.
- Det skulle kanske blivit så att vi bara fick in sju, åtta procent. Då tyckte vi att det var bättre att vi gjorde personliga intervjuer.
Hittills har man fått in ett 100-tal svar och fram till jul har de på sig att få in ytterligare 200 svar.
- Vi har märkt att det inte är så lätt att bara gå fram till folk på stan och ställa frågor. I stället har vi satsat på att knacka dörr och vända oss till arbetsplatser.
<b>Heldagsutflykter</b>
Av de svar man hittills fått in kan man avläsa att de tillfrågade tror att Lidls etablering kommer att gynna affärerna i centrum, att ungdomar vill ha fler klädbutiker och att öppnandet av Kristallen uppskattas. Att det skulle gå att få fler att handla i Finspångs centrum är mer tveksamt.
- Folk åker inte bara till Norrköping eller Linköping och handlar för att det finns ett större utbud. Många verkar göra det till en liten nöjesresa där man både passar på att handla, äta gott och komma bort från Finspång, säger Magnus.
I vår ska sammanställningen av enkäten vara klar och då ska också Magnus och Johan redovisa sitt projektarbete för Centrumföreningen.