Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Elev ville hämnas – tog med yxa och lie

Arg och besviken återvände eleven till skolan, först med en yxa, sedan med en lie. Men rektorn har valt att inte polisanmäla. Motiveringen är att ingen blev hotad

Hämnas. Eleven tog med både yxa och lie till skolan efter att ha hamna i bråk med en annan elev. Men skolan har valt att inte polisanmäla händelsen

Hämnas. Eleven tog med både yxa och lie till skolan efter att ha hamna i bråk med en annan elev. Men skolan har valt att inte polisanmäla händelsen

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2017-12-13 18:00

LÄS MER: "Sådanh här får inte hända."

LÄS MER: Polisanmälan gjordes - lades ner direkt.

– Min bedömning är också att det inte leder till något att polisanmäla ett barn. Jag har i stället valt att gå runt till samtliga elever och berätta om allvaret med att göra något så här, och det tror jag är ett bättre sätt, säger Mats Broström, som är rektor på Storängsskolan, där händelsen utspelade sig i måndags förmiddag.

Enligt uppgifter började det med att två elever blev osams. Till slut lyckades personal sära på dem varpå den ena eleven snubblade och uppfattade då att det var den andra eleven som knuffat honom.

– Han blev arg och beslutade sig för att hämnas Det ledde till att han kort därefter kom tillbaka med en yxa som fanns i ett förråd i närheten av skolan. Men han hotade ingen, han gick mest och muttrade och slog mot ett träd, fortsätter Mats Broström.

Personal lyckades avväpna eleven men kort därefter försvann han igen och återkom då med en lie och en spade.

– Även då lyckades personalen avväpna honom och han fick komma med till ett rum, dricka choklad och lugna ner sig. Vi tog också in alla elever från skolgården, det var väl en del som blev rädda medan andra var väldigt nyfikna, säger Mats Broström.

Det här kunde ha fått allvarliga konsekvenser, ändå har du valt att inte göra en polisanmälan?

– Ja, jag gjorde den bedömningen att det inte fanns någon fara för vare sig personal eller elev.

Men en elev som går runt på skolan med först en yxa och sedan en lie? Är inte det en fara och fog för polisanmälan?

– Hade han hotat så hade jag gjort en anmälan direkt.

Är du av samma åsikt idag, när du summerat händelsen?

– Ja, det gör jag, fast jag håller med om att det låter horribelt det som hände. Men man måste vända på det, eleven var arg och ledsen och gick till ett förråd precis i närheten, det var ju inte så att han drog i väg långt för att hämta det här.

Varför togs eleven inte omhand vid första tillfället när yxan beslagtagits? Nu lyckades han ju hämta både en lie och en spade efter det?

– Det får internutredningen visa. Jag har bett all inblandad personal att skriva ner vad som hände så får vi se vad det visar.

I ett brev som nu skickats ut till samtliga vårdnadshavare har Mats Broström valt att öppet informera om händelsen.

Brevet innehåller bland annat information om hur Storängsskolan framöver tänker jobba för att säkerställa elevernas säkerhet. En av punkterna lyder: "Vi kommer uppmana all personal på skolan att kontakta polisen 112 om akuta och farliga situationer skulle uppstå".

Varför gjorde ni inte det nu? Den här händelsen måste väl ändå betraktas som en "akut och farlig situation?

– Ja, varför tänkte vi inte så? Det borde vi naturligtvis ha gjort, just för att det var en akut situation som personalen borde fått hjälp med. Men det innebär inte att jag ändrat uppfattning om att vi efteråt borde gjort en polisanmälan. För det tycker jag inte, med facit i hand.

Mats Broström får också frågan om det tidigare varit problem på skolan.

– Nej, i normalfallet är det lugnt. Jag skulle säga att vi har en väldigt lugn skolmiljö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!