Det är egentligen inte bara coronapandemin som påverkat utfallet inom en bilindustri under omställning. Men den har definitivt skyndat på processen. Gränges i Finspång tillverkar delar till bilkylare i aluminium till bilindustrins kylartillverkare.
Under vårens pandemi har produktionen minskat med 20 000 ton, från en produktion på 80 000 ton. Nu varslas 75 tjänster på företaget i Finspång.
– Det har varit väntat eftersom vi har förlorat väldigt mycket produktion. Vi tillverkar aluminiumband. Vi är underleverantörer till fordonsindustrin som haft stora problem under coronan. Just nu ser man ingen ljusning på det, säger Håkan Strömberg, ordförande för Ledarna på tjänstemannasidan.
25 ska bort på tjänstemannasidan för de anslutna till Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna på Gränges.
– Vi har många trotjänare som har jobbat många år på företaget. Men det är mest på produktionssidan man varslat. På tjänstemannasidan drog man ned förra gången det varslades, säger Håkan Strömberg.
50 tjänster på produktionssidan varslas, enligt det förslag som lades fram på onsdagsförmiddagen.
– Nej. Jag säger som de andra sagt – att det har legat i luften ett tag. Vi har ett rätt så nära samarbete med företagsledningen. Jag är 58 år och har hållit på med det här länge, så man kan läsa av folk, säger Mikael Palmqvist, ordförande för IF Metall på Gränges i Finspång.
– Samtidigt är det här är ett önskemål från företaget. Man varslar ett antal och det brukar vara lite mer än vad man vill. Det är corona det beror på, nu vet hela jordklotet att det inte är så bra. Men just nu vet vi inte så mycket mer än hur många man vill varsla.
Bilbranschen har samtidigt en strukturell omställning från förbränningsmotorer till mer miljövänlig drift.
Där finns en framtid för aluminiumprodukter.
– Folk håller sina pengar och begagnatmarknaden går som tåget på bilsidan. I dag köper man en halvdyr begagnad bil i stället för att köpa en ny. Då blir det gärna så här i slutändan. Färre nya bilar, då får våra kunder mindre att göra.
Planeras det på att ställa om för att tillverka komponenter till elbilar?
– Jag vet att företaget sneglar åt det hållet också. De flesta som håller på att tillverka den här utrustningen till bilar måste väl ändra inriktning, vad jag har förstått. Men det är vad jag själv tror. Men man måste ställa om men det tar en ganska lång tid.