Han rycker ut när det gått grus i maskineriet. För att laga stenkrossar. Bekvämlighetsfaktorn är låg. Arbetet är ofta tungt, skitigt, kallt eller för varmt i grustag och eller på markentreprenader.
Men det har blivit en flygande start för företaget, Nordic stone crusher, i Falla.
Själv kallar Robert Fransson sig för Krossdoktorn i sociala medier.
På knappa två år har omsättningen gått från 4,3 miljoner det första året till 7,9 miljoner det andra.
– Vi är som en brandkårsutryckning. Vi har haft mycket stora jobb och det fortsätter så, vilket är så kul. Vi investerar i mycket grejer, därför blir det inte så mycket vinst i år. Vi har köpt en trailer, sedan kommer lastbilen vecka nio eller tio, berättar Robert Fransson nöjt samtidigt som han häller upp kaffet första dagen på barnens sportlov.
För ovanlighetens skull är han hemma.
Nya lastbilen – bara den kostar tre miljoner begagnad – kommer spara in dryga hyrkostnader när firman rycker ut. Kranen på det fyraxlade fordonet är ett lyftmonster med räckvidd på 35 meter. Ett viktigt verktyg när reservdelarna kan väga mellan ett och sex ton.
– Vi hyr i dag in krantjänster och transporter för 75 000 till 150 000 kronor i månaden. Nu när vi köpt in en kranbil med flak kan vi ta alla transporter själva. Det kommer att göra skillnad, säger Robert Fransson.
I veckan ska också en ny trailer med bohytt förses med Nordic stone crushers logga. Till våren har sambon Maria Lundqvist tagit tjänstledigt från sitt jobb för att hjälpa till i tremannaföretaget, som får hyra in extrapersonal för att täcka uppdragen som rullar in.
– Jag har hållit på med det här i över 20 år. Jag började när jag var 14 år. Ibland när det regnar och man står där så undrar man vad man givit sig in på. Men så kommer man hem och det är nog ändå rätt så bra, säger Robert Fransson.
Coronapandemin har haft effekten att branschen exploderat. Specialiteten är att ligga på lager med de dyra reservdelarna. Det behövs för det mesta bara ett samtal för kunden, när trasiga maskiner står stilla och sinkar projekten.
– Under en månad kan vi köpa in reservdelar för en miljon kronor. Det är min grej att ha lager på basicgrejer som tryckplattor, smörjoljepumpar. Dammtätningsringar och o-ringar har vi i lastbilen, det är sådant som alltid går åt.
Firman har också haft uppdrag i Tanzania. Ett uppdrag som kom via Krossdoktorn i sociala medier.
– Han som köper material därifrån köper bara kvalité. Vi servar upp det och skickar ned i en container innan vi själva åker dit och jobbar. Det är varmt där, inte så mycket tempo.
Från Facebook kom också uppdraget som ledde till ett femårskontrakt med nye entreprenören till Förbifart Stockholm.
– Peppar, peppar, ta i trä så har vi inte fått tillbaka något på det vi lagat. Jag har ett nätverk sedan tidigare och jag har ett namn. Det här med tunneln kom efter att de ringt mig.
Hur fick du namnet Krossdoktorn?
– Det är lite lånat. Det var en pensionär, Leif Persson, som hjälpt mig tidigare. Han är den riktiga doktorn, gurun. Sedan frågade jag om jag fick ta det till Facebooksidan. Så blev det.
Fortsätter den positiva utvecklingen kan det bli expansion och nyanställningar. Robert betonar hur viktigt säkerhetsjobbet är och att hitta rätt personer som är tillräckligt vassa i framtiden. För företaget och för stenkrossarna.
Var finns rätt folk för det?
– Oftast är det bönder.