Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Efter buskörningarna: Olycksdrabbad väg byggs om

Missnöje med buskörningar och höga hastigheter gör att kommunen bygger om stora delar av Norra Storängsvägen. "Det kommer bli svårare att köra snabbt på sträckan när vi är klara", säger trafikstrategen Helena Wastesson.

Joakim och Janne från Finspångs tekniska har börjat arbetet med omgörningen av Norra Storängsvägen.

Joakim och Janne från Finspångs tekniska har börjat arbetet med omgörningen av Norra Storängsvägen.

Foto: Mikael Grip

Finspång2023-09-25 17:00
undefined
Som det set ut nu är Norra Storängsvägen en enda lång raksträcka som uppenbarligen bjuder in till buskörningar. Efter påtryckningar från allmänheten bygger nu kommunen om vägen för att sänka hastigheten.

– Vi har fått synpunkter från allmänheten under ganska lång tid att det är höga hastigheter på vägsträckan. Många upplever det som trafikosäkert med buskörningar. Det har också varit en del olyckor utmed vägen som vi hoppas bygga bort, säger Helena Wastesson, trafikstrateg på Finspångs kommun.

undefined
"Vii har fått synpunkter från allmänheten under ganska lång tid att det är höga hastigheter på vägsträckan. Många upplever det som trafikosäkert med buskörningar", säger Helena Wastesson, trafikstrateg på Finspångs kommun.

Arbetet ska pågå i cirka två månader och delar av vägsträckan ska bli smalare, för att minska möjligheten till att köra fort. Som det ser ut nu är Norra Storängsvägen en enda lång bred raksträcka. 

– Vi kommer att riva det gamla hållplatsläget som är vid Laduvägen och slår ihop Laduvägens hållplatsläge och Djupdalsvägens som också tas bort. Det är två hållplatser som i nuläget ligger ganska nära varandra och som försvinner när allting är färdigt. Istället blir det ett nytt hållplatsläge mitt på raksträckan med en hållplats i vardera riktning. Ett med väderskydd och ett utan, förklarar Helena Wastesson.

undefined
En del av Norra Storängsvägen som ska smalnas av.

Det nya hållplatsläget för bussar får en "betonglimpa" i mitten på vägen för att minska hastigheten för fordon. 

– När bussen står där och släpper av eller på passagerare, kommer inga andra bilar förbi. Passagen blir smalare än vad det är nu. Sedan kommer vi att göra en tillgänglighetsanpassad passage från Laduvägen över mot gång- och cykelvägen mot Östermalm. Det är många fotgängare och cyklister som passerar där, säger Helena Wastesson.

undefined
Här ska det anläggas en ny tillgänglighetsanpassad passage för fotgängare och cyklister.

Blir det smalare väg även där?

– Ja, men bilister kommer att kunna möta varandra. Vid passagepunkten blir det fem och en halvmeter brett, vilket gör att bilister måste lätta på gasen. Passagens utformning gör att du som bilist lättare kommer att se gångare och cyklister, berättar Helena Wastesson.

Hela omgörningen av Norra Storängsvägen beräknas landa på 1,5 miljoner kronor.

– Kommunen har sökt statlig medfinansiering och blivit beviljat bidrag med 750 000 kronor. Hälften av kostnaden står staten för och hälften kommunen. Medfinansiering från staten söker vi till alla projekt vi gör när den möjligheten finns, säger Helena Wastesson.

undefined
Joakim och Janne från Finspångs tekniska har börjat arbetet med omgörningen av Norra Storängsvägen.

Det är det kommunala bolaget Finspångs tekniska som har hand om entreprenaden.

– Ett körfält kommer att stängas av under arbetet. Se till att passera arbetsplatsen försiktigt för allas säkerhet, uppmanar projektledaren Fredric Månsson, från Finspångs tekniska.

Karta: Norra Storängsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!