261:a plats av 290 kommuner gör att Finspångs kommun har den sämsta placeringen av alla kommuner i Östergötland. Placeringen är bara ett pinnhål bättre än 2022.
– Vi sitter och tittar på undersökningen just nu. Det är klart att det inte är bra om företagarna i Finspång har en dålig bild av kontakten med kommunen. Men jag tror att mycket handlar om ett rykte som har fått fäste. Jag är säker på att vi inte är så dåliga som rankingen visar, säger miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).
Det här är en likadan intervju som vi gör varje år, vad kan ni göra för att nå en bättre placering till 2024?
– Oförtrutet arbeta vidare. Först och främst handlar det om bemötande frågor, när företagarna har kontakt med handläggare på kommunen i olika ärenden. Vi gör egna undersökningar, när ett beslut har tagits om till exempel ett bygglov, och de svar vi får in ser bra ut. De företagare som haft ett ärende hos kommunen är i de flesta fall nöjda, förklarar Hugo Andersson.
Hur ska ni arbeta vidare?
– Vi gör företagsbesök, bland annat från den politiska ledningen. Vi har Tillväxt Finspång som också är till för att förbättra relationerna mellan företagare och kommunen. Vi har under lång tid haft en intern dialog med förvaltningen hur vi ska kunna bli bättre när det gäller bemötande och handläggning. Tyvärr har det inte gett önskad effekt ännu, säger Hugo Andersson.
Hur viktig är den här rankingen?
– Det är tråkigt att hamna i bottenskiktet. Men vi kan inte gräva ner oss för det här utan måste fortsätta jobba vidare med det vi tror på. Vi vill ha en bra relation med vårt näringsliv. Det är avgörande för att vara en framgångsrik kommun.
Tommy Stoltz Björk är ordförande för intresseorganisationen Företagarna i Finspång med 110 medlemsföretag. Han är inte imponerad av kommunens dåliga placering när det gäller företagsklimatet.
– Resultatet talar för sig själv. Precis som tidigare år är det en pinsam placering. Med det sagt vill jag poängtera att vi har en fortlöpande dialog med kommunledningen och det verkar finnas en vilja att jobba med de här frågorna, säger Tommy Stoltz Björk.
Vad är era medlemmar mest besvikna på i kontakten med kommunen?
– Det finns ett missnöje med handläggningstider och generellt bemötande. Framförallt gäller det byggfrågor, när företag vill utvecklas och inte kommer vidare på ett bra sätt, förklarar Tommy Stoltz Björk.