Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Digital lots – äldres väg in i teknikens djungel

Alla över 65 år kan nu få hjälp med den nya tekniken av kommunens första digitala lots. "Utan Hanna skulle inte livet vara lika roligt", säger Sören Andersson, 85.

Sören Andersson och Ulf Boman får hjälp med sina mobiltelefoner av Hanna Hedlund, kommunens första digitala lots.

Sören Andersson och Ulf Boman får hjälp med sina mobiltelefoner av Hanna Hedlund, kommunens första digitala lots.

Foto: Mikael Grip

Finspång2022-09-23 18:00

Hanna Hedlund är smått historisk. Hon är den första som är anställd som digital lots i Finspångs kommun.

– Jag var med i kommunens digitaliseringsgrupp och lyfte fram behovet. Efter några månader kom tjänsten ut, som är en projektanställning fram till nyår. Jag hoppas på en fortsättning nästa år, berättar Hanna när vi ses på Högby seniorboende.

undefined
Sören Andersson och Ulf Boman lyssnar när Hanna Hedlund förklarar en ny app till mobiltelefoner.

Hon utgår från kommunens träffpunkter på Högby och Östermalm, men gör också hembesök till alla över 65 år i kommunen, som behöver hjälp med till exempel sin mobiltelefon.

– De flesta problemen uppstår med mobilerna. Det är appar som ska laddas ner och installeras på rätt sätt. Sedan är det skrivare som ska installeras och de jag möter behöver ibland också hjälp med sin dator. Det kan handla om att installera nya färgpatroner och förstora muspekaren. Eller städa upp på skärmen, så det blir enklare att hitta, säger Hanna.

Den digitala utvecklingen har precis inte stannat av, utan fortsätter i oförminskad takt.

– Mitt jobb är att se till att de äldre i kommunen klarar vardagen lättare. Ett problem jag märkt av är att äldre har svårt att parkera sin bil, eftersom de inte kan ladda ner apparna som behövs och sedan heller inte kan hantera dem, förklarar Hanna.

undefined
Sören Andersson och Ulf Boman är mycket nöjda med hjälpen de fått från Hanna Hedlund. "Utan Hanna, skulle inte livet vara lika roligt", säger Sören.

Sören Andersson, 85, och Ulf Boman, 92, bor på Högby seniorboende och har fått en hel del hjälp av Hanna.

– Hanna har hjälp oss så mycket. Utan henne skulle inte livet vara lika roligt. Ofta försöker jag själv först och sedan får Hanna reda ut eländet jag ställt till med, säger Sören med ett skratt.

Sören har två mobiltelefoner, en modern och en som är mer bara för att ringa på och ta emot samtal.

– Den modernare varianten är roligare, där kan jag läsa tidningarna. Fast det går att ta bilder även med den här, säger han och håller fram den lilla nyinköpta mobiltelefonen.

Ulf har fått instruktioner av Hanna hur han ska ta bort gamla meddelanden från sin mobiltelefon.

– Det har jag lärt mig, de ligger i papperskorgen nu och så kan jag ta bort därifrån, säger han.

undefined
"De flesta problemen uppstår med mobilerna. Det är appar som ska laddas ner och installeras på rätt sätt", säger Hanna Hedlund.

Hanna har även hjälpt Ulf med sin dator.

– Istället för att söka efter sina favoritsidor varje gång, har jag hjälpt Ulf att lägga in appar, som genvägar, på datorns skrivbord, berättar Hanna. 

Känner ni någon oro för den snabba digitala utvecklingen?

– Nej, det gäller att logga ut när man varit inne på banken och inte låta sig bli lurad, säger Sören Andersson.

Karta: Högby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!