Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det våras för falska fakturor

Om några månader är det semestertider. Ofta betyder det fler bluff-fakturor.  - Man ska vara vaksam, säger Lars G Ohlsson, på Svensk Handel.

Foto:

FINSPÅNG2008-04-24 03:00
Där, på handelsföretagens branschorganisation, har man precis märkt av en bluff-faktura som figurerat bland företagare. Någon har använt ett seriöst företags namn och skickat fakturor till flera företag. - Vi brukar få in runt 40 anmälningar i veckan, förra veckan kom det 100, mestadels som handlade om det företaget, säger Lars G Ohlsson. Slinker igenom
Snart är det lite av högsäsong för de falska fakturorna. Flera passar på under semestern när delar av personalstyrkan är på semester. - Erfarenheten säger att det ökar när företagen tar in mindre erfarna semestervikarier, säger Lars G Ohlsson. Undersökningar visar att runt 30 000 företagare drabbas av liknande fakturor varje år. Lars G Ohlsson tror att siffran är ännu högre. Det handlar om miljardbelopp som bluffmakarna drar in årligen. - Man ska vara vaksam mot allt som kommer in. Om man är osäker kan man gå in på vår varningslista där det finns namn på oseriösa företag, säger han. Inte signera
Det har ett Finspångsföretag Folkbladet pratat med fått göra åtskilliga gånger. - Det har inte hänt nu på några veckor. Men jag har fått titta på varningslistan flera gånger. Vi har klarat oss som tur är, säger företagaren, som vill vara anonym. Företagaren tror att bluff-fakturor är vanligt förekommande, men tycker att man i dag är ganska upplyst kring problematiken. - Man får nyhetsbrev från både Företagarna och Svensk Handel om det här. Om man får en sådan faktura ska man absolut inte skriva på sin namnteckning, säger företagaren. Ger sig inte
En annan företagare i kommunen som Folkbladet pratat med berättar om problemen med oseriösa annonssäljare. Trots att de sagt nej dimper fakturan ner i brevlådan. - De ringer och tjatar och man säger nej, nej, nej men lika förbannat så får jag fakturor, säger företagaren som även den vill vara anonym. Harmlös
På Svensk Handels varningslista finns till exempel flera oseriösa telefonkataloger, med namn som liknar de befintliga på marknaden. Lars G Ohlsson anser att krafttag måste tas mot de som håller på med oseriös verksamhet. - Lagstiftningen känns ganska harmlös. Det händer inte så mycket, de som blir dömda dyker snart upp igen med ett nytt företag. Myndigheter och organisationer borde ta ett helhetsgrepp, säger han.
Så här kan en bluff gå till: Bluffarna lurar företagare att betala för annonser som ska införas i olika telefonkataloger, annonser som företagaren aldrig har beställt och inte vill ha. Antingen skickas material som företagaren ska betala eller skriva under en beställning på, eller så skickas saker som skojarna påstår att man beställt. Svensk Handels råd är att aldrig skriva på något innan det finstilta är läst. Är du företagare och får en faktura, ett korrektur på en annons, ett beställningsunderlag eller annan handling gällande en tjänst eller vara du inte har beställt från ett företag du inte tidigare har varit i kontakt med, så ska du motsätta dig handlingen. Läs mer på svenskhandel.se/varningslistan. Källa: Branschorganisationen Svensk Handel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om