Över 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period förra året, då siffran visade 26 procent. Det visar nya siffror från branschorganisationen Svensk Handel.
– Turismens betydelse ska inte underskattas, och givet positiva signaler om att inflationen är på nedgång vågar handlarna nu tro på en bättre försäljning än förra året, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
André Aycitinejad på Pressbyrån i Finspång tror och hoppas att det nu vänder och att branschen går mot ljusare tider.
– Men under sommaren tror jag de märker av en ökad försäljning mer i större städer där det finns mer turism, än här hos oss som liten bruksort, säger han.
Han berättar att han märkt av en generellt ökad försäljning på Pressbyrån sedan Ica Nära Cityhallen stängde för ett år sedan, men på sommaren brukar det annars vara lite lugnare.
– 90 procent av mina kunder är stamkunder och på sommaren är det många som åker bort. Jag klandrar dem inte, men försäljningsmässigt är det bättre andra delar av året, säger han.
På klädbutiken Mingla i Finspång har ägarna Eva-Lotta Larsson och Fabiola Nestor Lund fullt upp.
– Vår bransch är ganska väderberoende, just nu går det mycket shorts och bad och även festkläder – linnebyxor och linneskjorta för män och mycket fina festklänningar för kvinnor, berättar Eva-Lotta Larsson.
Är ni positiva inför försäljningen i sommar?
– Vi är alltid optimistiska!, säger Eva-Lotta Larsson och skrattar.
– Vi märker att det kommer en del turister, folk som har stuga härikring och så – alla åker inte härifrån utan folk kommer hit också.
En av dem som är ute och handlar i värmen i Finspång är Moa Nilsson. Hon tror att det absolut kan vara så att folk handlar mer på sommaren:
– Man är ledig och har mer tid till att spendera.
Vad brukar du själv handla på sommaren?
– Alltifrån glass till någon fin sommarklänning. Jag försöker sponsra lokalt genom att handla mat och fika här, men det blir mycket Norrköping också – och online, det är lättillgängligt.
E-handeln är den bransch som ser något mer negativt på de kommande tre månaderna, jämfört med daglig- och sällan varuhandeln. Svensk Handel vittnar om att många av deras medlemmar är oroliga för att företag från tredje land, som Temu och Shein, snor åt sig marknadsandelar.