Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det jobbigaste är att få säga upp personal"

90 procent av Hällesta buss turistresor är fortfarande avbokade. "Det är en hård smäll – mycket kapital står stilla", säger ägaren Mats Johansson.

Hällesta buss ägare Mats Johansson påpekar att det är en hård smäll för företaget, med så mycket kapital som står stilla.

Hällesta buss ägare Mats Johansson påpekar att det är en hård smäll för företaget, med så mycket kapital som står stilla.

Foto: Magnus Johansson

Finspång2020-12-20 13:00

I våras berättade vi om Hällesta buss, som tvingats avstå alla turistresor. 99 procent av företagets turistresor var avbokade.

Hur ser det ut i dagsläget?

– 90 procent av resorna är fortsatt avbokade, medan vi kör cirka tio procent, jämfört med tidigare. Vi körde igång lite i höstas, men när pandemin började sätta fart igen valde vi att blåsa av våra turistresor. Vi känner att vi måste ta vårt ansvar, säger Mats Johansson.

Hällesta buss har verksamhet i Östergötland, Närke, Värmland och Västergötland.

– När det gäller turistbussar kör vi enbart elitidrott, till exempel BK Forward och Karlslund i fotboll och Linköping i innebandy, säger brodern och ägaren Per Johansson.

Innan coronapandemin hade företaget cirka 100 anställda, varav ett 20-tal i Hällestad.

– Vi har totalt tvingats minska personalstyrkan med 15 personer när det gäller buss, taxi och kontorsverksamhet, säger Per Johansson.

Ett tiotal fordon står stilla sedan länge.

– Vår bussverksamhet har fått ta den värsta smällen. Det är mycket kapital som står stilla på gården, säger Mats Johansson.

– Bussar är dyra, när det gäller exempelvis taxibilar är dessa relativt billiga fordon i jämförelse, säger Per Johansson.

Verksamheten består även av skolskjutsar.

– Det rullar fortfarande på till och från skolorna. Men alla aktivitetsresor, till bland annat teatrar och badhus, genomförs inte längre. Vi kör inte mellan skolorna som vi gjorde förut, säger Per Johansson.

I vilken del av landet har ni tappat mest körningar?

– Det har slagit hårdast i Värmland, där vi vanligtvis kör mycket trafik mellan skolorna. I Västergötland har vi påverkats minst. I Östergötland är det mycket beställningstrafik, så här har vi också tappat mycket, säger Per Johansson.

Hur stor ekonomisk smäll är det för företaget?

– Det rör sig om mångmiljonbelopp. Det är ett jobbigt, hårt slag. Men vi är ett stabilt företag, det är ingen fara för nedläggning, säger Mats Johansson.

Bröderna fastslår att den besvärligaste delen är att tvingas minska personalstyrkan.

– Det jobbigaste är att få säga upp personal. Vi har låg personalomsättning, många av våra anställda har jobbat här länge, säger Per Johansson.

– Både Per och jag jobbar ute i verksamheterna. Att säga upp någon man jobbar bredvid är extra jobbigt. Vi tror på en ljusning och att hoppas få iväg våra bussar igen framåt sommaren, säger Mats Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!