Det går att locka turister med kyla
Kyla och mörker behöver inte vara något negativt, man kan göra det till något positivt och dra nytta av det. Det var ett av budskapen som Yngve Bergqvist, grundare av Ishotellet i Jukkasjärvi, framförde under Finspångsdagarna.
- Jag brukar inte ha kavaj. Jag brukar se ut så här, sa Yngve Bergqvist och visade en bild på sig själv i tjocka, bylsiga vinterkläder.
- Vi brukar kallas Jukkasjärvi för minus ett. Det är nämligen årsmedeltemperaturen hos oss, fortsatte han.
Den här mannen vet dock att man kan dra nytta av kylan och använda den till något positivt. För 20 år sedan bestämde han sig för att satsa på tursim med de förutsättningar som finns i trakten. Han valde att utnyttja Torne älv och satsade på forsränning och han startade en stugby.
Gör snis
- När oktober och den första snön kom gick det inte så bra längre. De enda fotsteg vi såg i snön var våra egna. Jag ringde till turistchefen och bad om ett råd. Det måste ju gå att få gäster på vintern. Det blev tyst sen gav han mig ett råd. Stäng!, berättade Yngve Bergqvist.
Han talade om erfarenheter av att många sa just så och att turismbranschen inte hade något högt anseende i bygden. Här var det ingen idé att satsa på turism, att jobba i gruvan var detsamma som hög status, tyckte många.
Det lyssnade inte denna entusiast på. Tanken på att utnyttja Torne älv och kylan fanns där och snart kom idén om Ishotellet. 220 miljoner liter vatten går det åt varje år.
- Vi gör snis av det. Vi kallar det så, det är en blandning av snö och is och vi börjar bygga i oktober, berättade han.
Publiken fick en redogörelse för hur man varje år arbetar med att bygga hotellet och Yngve visade många vackra bilder från hotellet. Han pratade om hur hotellet har utvecklats, bland annat med en iskyrka och med Ice Globe Theatre. Han pratade till exempel vidare om vikten av marknadsföring och att göra den på rätt sätt.
Det som inte skulle gå har alltså mer än väl gott. Det unika lockar många turister till Jukkasjärvi och Ishotellet där det ständigt är fem minusgrader. Max en tredjedel av besökarna får komma från Sverige och resten från utlandet har man bestämt.
- Det vi satsar på är äkthet, renhet, sinnlighet och unikitet, förklarar Yngve Bergqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!