– Ja, det var på tiden. Det blev några varv runt jorden först, säger den framgångsrike entreprenören med ett leende.
Hösten 2010 flyttade Jesper från Finspång till Stockholm för att studera och bli mäklare.
– Jag arbetade på en mäklarbyrå ett tag. Privat köpte jag lägenheter och stylade dem efter hur jag tyckte de borde tilltala eventuella köpare. Mina egna lägenheter fick ganska mycket uppmärksamhet i sociala medier och personer i min bekantskapskrets ville ha hjälp när de skulle sälja, berättar Jesper.
2015 öppnade han ett konto på Instagram för att samla all inspiration. Han döpte det till Scandinavian Homes, som snart också blev namnet på hans företag som startades 2016.
– Det har gått riktigt snabbt. Just nu är vi sex stylister och fyra till sex flyttgubbar i företaget. Själv stylar jag inte så mycket längre. Vi jobbar även en del med fastighetsbolag och väljer ut material när de ska bygga nytt eller renovera. Det kan handla om att kartlägga målgruppen för en viss fastighet och designa den efter det, förklarar den 30-årige självlärda inredaren.
Scandinavian Homes Instagramkonto har nästan 800 000 följare och är en av världens största inom sitt område.
– Vi har jobbat med en e-handelslösning som vi snart ska lansera där vi kommer att sälja vårt eget varumärke. Det handlar om mattor, krukor, fotokonst med mera. De flesta av våra följare bor utanför Sverige, så e-handeln tror jag mycket på.
I snitt stylar Jespers företag 15 lägenheter i veckan. Först och främst lägenheter och villor som ska säljas, men också objekt där ägaren eller ägarna ska bo kvar i sitt hus eller lägenhet.
– När det gäller objekt som ska säljas är jag stenhård. Då är det sådant som jag tror på som ska dit, personliga favoriter hos säljarna är helt ointressanta och ska bort om jag tycker det. Huvudmålet är att få ett så högt pris som möjligt, det måste hela tiden vara mitt och säljarens mål.
Hur viktigt är det då att styla sin lägenhet vid en försäljning?– Superviktigt! Jag är helt övertygad att om några år är styling lika naturligt som det idag är att anlita en proffsfotograf. Det är inte många år sedan mäklarna själva fotade, vilket är helt otänkbart idag.
Att Jesper Laursen befann sig i Finspång i veckan berodde på att fastighetsbolaget Amasten ville ha en trerummare inredd så tilltalande som möjligt. Amasten har under året uppgraderat 40 lägenheter till så kallad premiumstandard, vilket bland annat innebär att hyreslägenheterna renoverats till bostadsrättsstandard med bland annat parkettgolv och induktionshäll.
På ett par timmar har en av Sveriges mest framgångsrika inredare förvandlat ett tomt skal till en mer mysig och varm lägenhet.
– Generellt sätt gäller det att ha en bra balans mellan yta och funktion. Här har jag försökt hitta en stil som passar de allra flesta, men ändå attraherar de som bryr sig om inredning och design. Att släppa in mycket ljus gör att rummen ser större ut. Sedan brukar jag hålla färgerna neutrala och addera några färgklickar, säger Jesper Laursen.