Kommunstyrelsen har efter att ärendet återremitterats beslutat att anta riktlinjer för resor och fordon i Finspångs kommun.
Uppdraget med att formulera riktlinjer har sin bakgrund i kommunens energiplan. I planen betonas att Finspång ska vara en fossilbränslefri kommunkoncern år 2025 och att energianvändningen i kommunorganisationens fordonspark ska minskas med 20 procent från 2008 till 2020.
– För att nå målen behövs en upptrappning av arbetet för fossilfria och energieffektiva resor och transporter, påpekar Herman Vinterhjärta (MP).
Under 2017 använde kommunens fordon mer energi än 2008 och fossila drivmedel stod för 73 procent av fordonens totala energianvändning.
En utredning om tjänsteresor från 2011, baserad på en enkät, visar att de flesta som utnyttjar kommunens poolbilar gör tjänsteresor så ofta som varje vecka.
Det vanligaste färdsättet uppges vara poolbil, följt av privat bil, enhetens bil, kollektivtrafik och privat cykel.
Ytterst få svarade att de samåker, promenerar eller använder poolcykel vid tjänsteresor.
– Vi är överens om att det behövs en beteendeförändring hos personalen, betonar Herman Vinterhjärta.
Under 2016–2017 har det digitala körjournalsystemet nyttjats för undersökningar av hur kommunala bilar används. Stickprov ur poolbilarnas användning visar att det sker relativt många korta resor och att poolbilar dagligen används för resor till centrala Norrköping eller Linköping.
– En del kortare bilresor till exempelvis centrala Norrköping och Linköping skulle istället kunna göras med kollektivtrafik, understryker Herman Vinterhjärta.
Enligt utredningen var bil det vanligaste färdsättet, men samtidigt var många medarbetare öppna för andra alternativ. Enkätsvaren visar att cirka 50 procent gärna skulle ha resfria möten och en hel del anser att cykel och kollektivtrafik fungerar bra för tjänsteresor.
Cykel och elcykel kan ersätta kortare resor och vissa resor kanske inte ens behöver genomföras, utan ersättas av ett webbmöte.
Utifrån detta har förvaltningen formulerat riktlinjer för resor och fordon i Finspångs kommun, som utgår från miljöhänsyn, men som även möjliggör god ekonomisk hushållning, god arbetsmiljö och en ökad trafiksäkerhet.