Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Debatten om skolskjutsen fortsätter

FINSPÅNG: Finspångs kommuns tvist med Finspångs taxi anses inte längre vara huvudorsaken till varför skolskjutstrafiken i Finspång fungerade dåligt i början av höstterminen. Det har inte heller varit större problem med skolskjutstrafiken i år än tidigare år. Det ansåg kommunens företrädare på en presskonferens på tisdagen.

Hans Lindberg, utvecklingschef, och Jan-Anders Johansson, trafikplanerare på kommunen.  Jan-Anders Johansson, trafikplanerare på kommunen.

Hans Lindberg, utvecklingschef, och Jan-Anders Johansson, trafikplanerare på kommunen. Jan-Anders Johansson, trafikplanerare på kommunen.

Foto:

Finspång2007-09-19 06:00
På presskonferensen medverkade kommunstyrelsens ordförande Stig Andersson (s), kommunstyrelsens förste vice ordförande Elisabet Rehn (v), kommunstyrelsens andre vice ordförande Denny Lawrot (c), kommunens utvecklingschef Hans Lindberg och trafikplaneraren Jan-Anders Johansson.
Bakgrunden till presskonferensen var att kommunens företrädare ville ge sin syn på den senaste tidens problem med den samhällsbetalda trafiken, där skolskjutsar och färdtjänsten ingår. Ärendet om den samhällsbetalda trafiken togs också upp på måndagens informationsmöte i kommunstyrelsen.
Tidigare har företrädare för kommunen hävdat att problemen med skolskjutsarna i början av höstterminen berott på att man hamnat i en segdragen tvist med Finspångs taxi, om upphandlingen av samhällsbetalda resor. Eftersom den senaste domen i ärendet inte kom förrän i juni blev tiden för att planera skolskjutstrafiken för kort. Därför fungerade skolskjutstrafiken dåligt i början av terminen.

Ökat elevantal
Men nu anses upphandlingstvisten inte längre vara en huvudorsak till varför skolskjutsarna fungerat dåligt, utan är bara en av flera faktorer till varför det blivit som det blivit. Ett ökat elevantal, att elever som har föräldrar som är skilda bor växelvis hos mamman respektive pappan, att familjer har flyttat och att resor till dagcenterverksamhet för äldre legat på samma tider som skolskjutsarna och färdtjänsten, är viktigare orsaker till problemen med skolskjutsarna i början av terminen. Men enligt kommunens företrädare har det egentligen inte varit större problem med skolskjutsarna i år än tidigare år.
- Inför en skolstart, finns alltid de här problemen, men de löser man på en vecka till 14 dagar och det gjorde vi även i Finspång, säger Jan-Anders Johansson. Problemen har varit likadana tidigare år.
Men i år har problemen med skolskjutsarna blivit mer uppmärksammade än tidigare, bland annat på kommunens frågeforum på internet, och det gör att problemen ser större ut än de kanske är, anser Hans Lindberg.
- Det har varit en större uppmärksamhet på resefrågorna och det kanske gör att det syns mer, säger han.

Hett på nätet
På frågeforumet på internet, som kallas e-forum och där kommuninvånarna själva kan ställa frågor direkt till politikerna, har problemet med skolskjutsarna varit ett av de hetaste ämnena den senaste tiden. Många av skribenterna på e-forumet har varit kritiska till hur kommunen hanterat skolskjutsfrågan.
- Den debatt som förts på e-forum har varit väldigt känslomässig och teknisk ibland, säger Elisabet Rehn. Det har inte alltid varit frågor som berör oss politiker.
- Jag tycker också att vi har fått ta emot kritik som inte varit riktigt befogad, säger Stig Andersson.

Bättre planering
För att lösa problemen med skolskjutstrafiken fick entreprenörerna, som kör skolskjutsarna, ta in extra fordon i början av terminen. Som mest användes 34 fordon i skolskjutstrafiken. I dagsläget används 28 fordon. Under hösten 2006 och våren 2007 användes 42 fordon i skolskjutstrafiken.
- Vi har ändå nått målet att köra med färre fordon, säger Denny Lawrot.
För att det inte ska uppstå samma problem med skolskjutstrafiken nästa år kommer planeringsarbetet med skolskjutsarna att börja redan i höst.
- Jag tycker att det är viktigt att man startar tidigare, säger Stig Andersson.

Kostnad: oklart
Vad problemen med skolskjutstrafiken har medfört för extra kostnader för kommunen vet kommunens företrädare ännu inte. Den informationen ska kommunens tjänstemän ha tagit fram till nästa informationsmöte i kommunstyrelsen den 15 oktober.
- Vi kan inte svara på hur ekonomin ser ut, eftersom vi inte har fått in alla redovisningar från entreprenörerna, säger Jan-Anders Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om