Efter 25 år lämnade Per-Erik Störe i september 2016, över driften av Garageportexperten i Finspång, till Nicklas Jansson och Martin Olsson.
Efter första verksamhetsåret 2017 prisades Finspångsföretaget som årets franchisetagare i konkurrens med kedjans 30 övriga bolag runt om i hela landet.
– Det var väldigt otippat. Vi visste att det gått bra, men det var verkligen inget vi räknat med. Det här blir en riktig vitamininjektion. Man är tävlingsmänniska och jämför sig med andra, betonar Nicklas Jansson.
– Vi hade aldrig vunnit utan våra anställda. Vi tror att personalen känner sig behövda hos oss, vilket uppskattas. Vi har utökat från tre till fem anställda under det senaste året, påpekar Martin Olsson.
Försäljningssiffrorna har ökat med hela 39 procent på ett år.
– Vi har jobbat mycket och hårt. Vi känner att vi har ett stort förtroende hos våra kunder. Många kunder vill känna trygghet och vi försöker hjälpa till med allting. Nio av tio handlar hos oss på rekommendationer från andra, understryker Nicklas Jansson.
Upptagningsområdet är hela norra Östergötland – från Kolmården till Göta Kanalområdet. Både Nicklas och Martin hade över tolv år som anställda innan de intog chefspositionerna.
Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten Sverige AB, konstaterar att det är välförtjänta vinnare.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De fick den näst högsta poäng vi haft under de nio åren som priset delats ut. De köpte ett väl fungerande område, men det är alltid osäkert att ta över efter någon som varit aktiv i 25 år. Kul att det går ännu bättre nu, säger Mikael Holmstrand.
Han fastslår att köpbeteendet ändras snabbt i takt med digitaliseringen.
En garageport har en uppskattat livslängd på cirka 25–30 år.
Garageportexperten har 50 procent av marknadsandelen i distriktet norra Östergötland, med en årsvolym på cirka tusen garageportar.
Nicklas och Martin betonar att de inte tänker slå sig till ro.
– Det gäller att hela tiden fundera på vad vi ska göra annorlunda för att sälja mer. Det är viktigt att tänka i nya banor. Det här priset är en bekräftelse på att det är värt all investering av tid. Extra roligt att som ny knipa förstaplatsen, konstaterar Nicklas Jansson.
I hela Sverige säljer franchisekedjan cirka 55 000–60 000 garageportar årligen.