På torsdagsmorgonen vid 09-tiden kunde Stora Coop Viberga öppna igen efter it-attacken som tvingat många Coopbutiker i Sverige att hålla stängt sedan förra fredagskvällen. Coops kassasystem slogs ut och det gick inte att ta betalt.
– Självklart har det varit en jobbig period och det är jätteskönt att vi kan öppna för våra kunder igen, säger Annelie Thyselius.
Att nyöppningen varit efterlängtad går inte att ta miste på.
– Det är väldigt många kunder som kommit hit de här dagarna och besviket vänt när de konstaterat att vi haft stängt, nu är det mer glada miner. Det är också många som ringt och till och med haft konstruktiva förslag på hur vi skulle kunna ha öppet, berättar hon.
De bemannade kassorna fungerar nu, men självbetjäningen är ännu inte igång.
– Självbetjäningen ska fungera på fredag igen är informationen vi fått. Vårt kafé är öppet, men i restaurangen är det krångel med kassan, så den har vi inte kunnat öppna ännu. Planen är att den också ska öppna på fredag.
Stora Coop Viberga snittar i normala fall cirka 1 400 kunder per dag. Att ha stängt under fem dagar kostar en hel del pengar.
– Lågt räknat har vi förlorat 500 000 kronor per dag. Det rör sig om två och en halv till tre miljoner kronor i förlust bara på Stora Coop Viberga, det är ett rejält tapp, förklarar Annelie Thyselius.
Om de pengarna eller delar av dem går att få tillbaka på något sätt är idag oklart.
– Vi får ta den diskussionen med Coop centralt. Förhoppningsvis finns det försäkringar som täcker det mesta.
Även övriga butiker som ingår i Coop Finspång är nu igång som vanligt igen. Det vill säga Bergslagshallen, Östermalmshallen samt butikerna i Skärblacka och Rejmyre som också drabbats av it-attacken.
– De öppnade klockan 10 under torsdagen. I de butikerna har vi kunnat använda oss av appen scan and pay, där kunderna betalar med sina telefoner. Men vi har förlorat pengar där också när en del kunder valt andra butiker under den här tiden, säger Annelie Thyselius.
Att komma i fas med alla varor i sortimentet kan ta en tid för Coop i Finspång.
– Vi har automatbeställningar på varor som baseras på vad vi sålt tidigare. Antingen kan vi få för mycket varor nu ett tag eller för lite av vissa varor. Men det ska inte behöva ta slut, berättar Annelie Thyselius.